بهترين نوع سمعک براي کودکان چيست ؟

دوشنبه 7 مرداد 1398
11:49
اهورا مشکینی

کدام سمعک برای کودکان مناسب است


بهترین نوع سمعک برای کودکان علل الخصوص کودکانی با رده ی سنی پایین تر می تواند سمعکی با طیف رنگی شاد و متفاوت نسبت به سمعک های بزرگسالان باشد و قطعا استفاده از سمعک های پشت گوشی (BTE) می تواند هوشمندانه ترین انتخاب برای کودکان باشد، می دانیم که رشد سریع کودکان و تغییرات فیزیکی آنها باعث می شود که سالانه یک تا دوبار سمعک آنها تعویض شود و استفاده از سمعک های پشت گوشی (BTE) می تواند سالها برای شما کارآمد باشد. به فرزندان خود اجازه ی انتخاب نوع سمعک را دهید این کار می تواند به افزایش اعتماد به نفس کودکان کمک کند.

بهترین نوع سمعک برای کودکان

سمعک های شنوایی برای کودکان با مشکلات شنوایی اولین دستگاه تجویزی توسط پزشکان برای بیمار است. تکنولوژی به کار رفته امروز در سمعک به نحوی است که به مغز شما اجازه دریافت کامل صدا را به راحتی میدهد، تجویز بهترین نوع سمعک برای کودکان توسط متخصصین در مراکز معتبر شنوایی انجام می شود.

انواع سمعک های پیشنهادی برای کودکان

– سمعک شنوایی پشت گوش Behind-the-Ear Hearing Aids

– سمعک شنوایی هدایت استخوانی Bone Conduction Hearing Aids

– کاشت حلزونی سمعک Cochlear Implants

اهمیت تجویز سمعک برای کودکان


در تجویز بهترین نوع سمعک برای کودکان توسط متخصص شنوایی، مهمترین نکته ی مورد توجه برای متخصصین و والدین استفاده ی مداوم کودک از سمعک می باشد مخصوصا اگر کودک شما در رده ی سنی خیلی کمی قرار گرفته باشد، دلیل اهمیت این موضوع در ادامه توضیح داده می شود:

1- از بدو تولد تا سه سالگی مغز کودک به سرعت در حال توسعه است ورود صداهای پایدار به گوش می تواند به تقویت مسیرهای طبیعی در مغز و کمک به شنوایی و گفتار و زبان کمک کند.

2- برای توسعه و ارتقای زبان در کودکان حیاتی ست که از بدو تولد کودک از طریق شنوایی و صحبت اطرافیان بتواند مهارت های زبانی خود را تقویت کند. یادگیری زبان در کودکان با یادگیری یک زبان جدید در بزرگسالان متفاوت است، در عوض باید گفت که فراگیری زبان برای کودکان به گونه ایست که به هنگام شنیدن یک زبان در بازه ی زمانی خاص، کودک تصمیم به انتخاب یک کلمه ی خاص و استفاده از آن می کند، برای کودکان ناشنوا و کم شنوا متاسفانه این متد یادگیری جوابگو نیست و کودک نیاز به انجام تراپی گفتاری و زبانی دارد.

3- شنوایی استوار و مداوم برای کودکان الزامی است علل الخصوص برای نوزادان و کودکان نوپا به جهت ارتباط برقرار کردن و اخت شدن با والدینشان .

ضرورت و اهمیت غربالگری شنوایی در کودکان


ضرورت و اهمیت غربالگری شنوایی در کودکان

بعد از تولد و قبل از ترخیص کودک تازه متولد شده ی شما الزامی است که تست غربالگری شنوایی نوزادان صورت گیرد، می دانیم که راه یادگیری نوزاد از ابتدای تولد توسط شنوایی صورت می گیرد. اولین مرحله از تشخیص میزان شنوایی نوزاد شما انجام غربالگری شنوایی است و بدون انجام این تست شما هرگز از سلامت شنوایی نوزادتان در ماه های اولیه زندگی اش مطمئن نخواهید بود.

نحوه ی انجام غربالگری در نوزادان به دو صورت انجام می شود :

1- پاسخ خودکار شنوایی مغزی (ABR)

2- انتشار صدا ازگوش داخلی (OAE)

لازم به ذکر است که انجام تست غربالگری به حدی ساده و آسان و بدون درد است که امکان دارد نوزاد شما درحالت خواب این تست را انجام دهد .

چگونه بدانم فرزندم به سمعک نیاز دارد یا به کاشت حلزون گوش


در مبحث تفاوت سمعک با کاشت حلزون باید گفت که کاشت حلزونی ابزاری الکترونیکی است که از طریق جراحی در گوش داخلی قرار گرفته و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا کم شنوای عمیق را فراهم می‌کند،کاشت حلزونی تنها شکل از مداخلات پزشکی است که می‌تواند به واسطه تحریک الکتریکی عصب شنوایی مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق بازگرداند در حالی که سمعک یک وسیله ی شنوایی برای تقویت صداها برای افراد دچار کم شنوایی (از حدود ملایم تا عمیق) می باشد و متشکل از سه قسمت می باشد (میکروفون، مدار پردازنده و بلندگو).

در حقیقت ما از طریق مغزمان می شنویم نه از طریق گوشمان، پس گوشمان در واقع مانند یک درب ورودی به مغز است که به آنچه که ما می شنویم معنا می دهد، شنوایی مغز به طور مستقیم به کودک می آموزد که چگونه صحبت کند. پس نمی توانیم بگوییم که استفاده از کدام نوع دستگاه کمک به شنوایی کودک می کند در نهایت هدف اصلی شما هدایت درست صداها به مغز فرزندتان می باشد که با کمک گرفتن از متخصصین مربوطه می توانیم انتخاب بهتری در نوع این دستگاه شنوایی داشته باشیم.

نکاتی برای والدین برای استفاده از سمعک برای کودکان

نکاتی برای والدین برای استفاده از سمعک برای کودکان

در ادامه به چند نکته مهم از تجربیات والدین در نحوه ی جایگذاری سمعک داخل گوش کودکانشان اشاره خواهیم کرد.

کودکان و نوزادان و خردسالان به طور میانگین زمان قابل توجهی را صرف کاوش کردن می کنند و استفاده ی آنها از سمعک نیز از این قاعده مستثنی نیست، پس طبیعی ست که شاهد عکس العمل های متفاوت در آنها باشیم.

نحوه سمعک گذاشتن در گوش کودک

برای جایگذاری سمعک در داخل گوش فرزند خود هوشمندانه عمل کنید، زمان مناسب برای انجام این کار زمانی ست که کودک شما سرگرم انجام کاریست که از انجام آن لذت می برد ( مثلا هنگام خوردن اسنک و یا هنگام خواندن کتاب مورد علاقه و … ) و یا بهتر است که هنگام جایگذاری سمعک،کودک مشغول بازی با اسباب بازی در دستانش باشد که نتواند مانع شما شود.

گاها دیده شده که والدین برای رفع مشکل ذکر شده از کلاه های سبک برای پوشش گوش کودک استفاده کرده تا کودک کمتر به گوش خود دست بزند و سمعک را از گوش بیرون کشد، باید توجه داشت که استفاده از این کلاه ها اختلالی در نحوه ی عملکرد سمعک ایجاد نکند و مهمتر از همه سبب سوت کشیدن سمعک در داخل گوش کودک نگردد.

ایمن بودن سمعک برای کودکان

ایمن بودن سمعک برای کودکان

برای کودکان ضروری ست از خطرات احتمالی که سبب خفگی کودکان می شود و همچنین جایگذاری نامناسب باطری سمعک که باعث سوختگی می شود آگاهی لازم را کسب کنیم.

باید گفت که ریسک آسیب دیدن کودکان توسط سمعک مورد استفاده آنها بسیار پایین می باشد اما با این حال نظارت مداوم والدین بر نحوه ی عملکرد سمعک فرزندانشان از الزامات می باشد.

در سمعک های شنوایی متشکل از قسمت های کوچک برای نوزادان و کودکان است بهتر است از سمعک هایی استفاده شود که دارای محفظه ی حفاظت شده ای برای باطری باشد جرا که دیده شده که کودکان تلاش به بلعیدن باطری کرده اند این امر متاسفانه می تواند منجر به خفگی نوزاد و یا کودک شود.

در صورت بروز این مشکل حتما سریعا به اورژانس مراجعه نمایید .

چه چیزی سبب امتناع کودک از داشتن سمعک و سعی در بیرون آوردن سمعک از گوش می شود ؟

اگر کودک شما به طور مداوم تلاش در بیرون آوردن سمعک از گوش خود می کند و این موضوع کودک و شما را خسته کرده حتما از نحوه ی درست جایگیری سمعک و تنظیمات سمعک و میزان صدای پخش شده از سمعک در داخل گوش فرزندتان اطمینان حاصل کنید به احتمال زیاد فرزند شما از اختلال صدای منتقل شده از سمعک به داخل گوش و انتقال آن صدا یه مغز و یا زیاد بودن و حتی کم بودن صدای سمعک رنج می برد و تنها راه حل خود را در بیرون کشیدن سمعک از گوشش می بیند. متخصص شنوایی می تواند در جایگذاری صحیح سمعک در گوش کودک شما و میزان صدای مورد نیاز به شما کمک کند.

عواملی که منجر به سوت کشیدن سمعک در گوش کودکان می شود



در برخی موارد دیده شده که سمعک داخل گوش کودکان مدام در حال سوت کشیدن می باشد و تنها راه مقابله با این مشکل کم کردن میزان صدا می باشد که خود یک مشکل تلقی می شود .

عواملی که باعث سوت کشیدن سمعک در گوش کودک می شود :

1.جایگذاری

اگر گوشی سمعک شما به درستی در داخل گوش شما جایگذاری نشده باشد، به صداهای وارد شده به گوش شما اجازه ی فرار از فضاهای خالی ناشی از جایگذاری نامناسب داده می شود که در نهایت این عمل منجر به صدای سوت مانند در داخل گوش می شود.

2.جرم گوش

اگر حجم زیادی از جرم گوش بر روی گوشی سمعک قرار بگیرد می تواند دلیل کافی برای سوت کشیدن سمعک باشد.

3.شکستی یا وجود حفره بر بدنه ی سمعک

وجود شکستگی و یا حفره می تواند سبب بازخورد بد صدا و ایجاد صدای سوت در گوش شود، این صدای سوت می تواند به صورت متناوب و یا ثابت باشد.

4.زمان تعویض سمعک برای نوزادان و کودکان

میدانیم که رشد سریع در کودکان و علل الخصوص نوزادان و تغییر فیزیکی آنها موجب می شود که نسبت به بزرگسالان نیاز به تعویض سمعک بیشتری داشته باشند ، این تغیرات و تعویض توسط پزشک معالج تایید می شود و حتی در برخی از موارد برای نوزادان تعویض بعد از چند ماه با سمعک جدید بنا بر شرایط فیزیکی جدید کودک دیده شده است. چرا که استفاده از سمعکی که مناسب شرایط فعلی فیزیکی نوزاد نیست میتواند سبب صدای سوت داخل گوش شود.

جنس سمعک مناسب برای کودکان

در انتخاب بهترین نوع سمعک برای کودکان بهتر است که بدنه ی سمعک از جنس نرم باشد، این بدنه نسبت به بدنه ی پلاستیکی خشک برای کودکان گزینه ی مناسب تری است چرا که سمعکی با بدنه ی نرم تر راحت تر در گوش کودکان جایگذاری می شود و امن تر و راحت تر است. و اگر تغییرات فیزیکی و رشدی کودک طوری بود که نیاز به تعویض زودهنگام سمعک بود میتوان تا آماده شدن سمعک بعدی با تجویز پزشک شنوایی از فومهایی مخصوص برای پرکردن محفظ هایی خالی گوش به منظور هدایت درست صدا در گوش و انتقال آن به مغز استفاده کرد.

واکنش کودکان در برابر استفاد از سمعک

به طور کلی کودکانی که نیاز به سمعک شنوایی دارن نسبت به استفاده از سمعک سه نوع واکنش نشان می دهند، گروه اول کودکانی هستند که به راحتی تن به پذیرفتن سمعک می دهند و به طور مداوم از سمعک استفاده می کنند، گروه دوم کودکانی هستند که به با قرار دادن سمعک در داخل گوششان به طور کلی مشکل دارند و این گروه از کودکان اغلب همان دسته ای هستند که با پوشیدن کفش و به سر کردن کلاه مشکل دارند و گروه آخر کودکانی هستند که در ابتدای امر قبول به استفاده ی سمعک می کنند و بعد از مدتی به دلیل های متعددی نسبت به استفاده ی مداوم از سمعک مقاومت می کنند.

هر چند وقت یکبار نیاز به بررسی سمعک کودکمان است

برای والدینی که کودکانی با مشکل شنوایی دارند انتخاب بهترین نوع سمعک برای کودکان توسط پزشک تجویز می گردد ولی بررسی و اطمینان از عملکرد سمعک به طور روزانه از وظایف والدین می باشد، بهتر است که هر روز سمعک کودک خود را در گوش خود چک کنید و از درست کار کردن سمعک اطمینان حاصل نمایید و مطمئن شوید که سمعک هیچ گونه رطوبت و کثیفی ندارد و از صحت باتری سمعک نیز مطمئن شوید.

اگر سمعک در گوش شما به درستی کار نکرد مطمئن باشید که در گوش خردسال شما نیز درست کار نخواهد کرد و با توجه به این مسئله که کودکان قادر به شرح واقعه نخواهند بود درست کار نکردن سمعک میتواند عواقب ناخوشایندی هم برای کودک و هم برای والدین داشته باشد .

استفاده از سمعک برای کودکان با رده ی سنی بین صفر تا شش ماه

اگر کودک شما مشکل شنوایی دارد برای پرورش توانایی های فرزندتان نیاز است که در وهله ی اول کودک به طور معمول قادر به شنوایی باشد تا بتواند صحبت کند، به طور ایده ال نوزاد شما نیاز به استفاده از سمعک در تمام ساعات شبانه روز به جز زمانی که در خواب هستند را دارد ولی متاسفانه در ماههای اولیه ی زندگی نوزاد همچین توقعی دور از انتظار است. توجه در انتخاب بهترین نوع سمعک برای کودکان می تواند نوزاد را در استفاده هرچه بیشتر از سمعک کمک کند.

بنا به دلایل متعدد نوزاد شما تنها قادر به استفاده از سمعک در ساعات خاصی از شبانه روز است و لازم است که والدین ساعات استفاده از سمعک برای نوزادان خود را با بالاتر رفتن سن آنها افزایش دهند. هدف نهایی برای ما ارتقای ساعات استفاده ی نوزاد از سمعک در تمامی ساعات بیداری در شبانه روز است.

لازم به ذکر است که در نوزادان به این دلیل که مدت زیادی از طول شبانه روز را در حال درازکش و تکیه دادن هستند، این احتمال وجود دارد که سمعک تولید صدای سوت (بازخوردهای آکوستیکی) کند و تنها دلیل آن می تواند محفظه ی کوچک و نرم گوش نوزاد باشد. این مشکل را می توان با استفاده از روان کننده های گوش برای نوزادان تا حدی کاهش داد که البته استفاده از این روان کننده ها حتما باید تحت نظر پزشک مربوطه باشد. در آخر باید افزود که بدیهی ست که بهترین نوع سمعک برای کودکان توسط پزشک معالج تجویز می شود اما اطلاعات والدین در خصوص سمعک می تواند تا حدی زیادی به کیفیت زندگی نوزادان بیآفزاید.

منبع: بهترين نوع سمعک براي کودکان چيست ؟


[ بازدید : 79 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تازهای سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]