علت کاهش شنوایی و راه درمان آن

چهارشنبه 9 مرداد 1398
16:51
اهورا مشکینی

Image result for ‫مشکل شنوایی و توجه به موقع‬‎

امروزه مشکلات شنوایی بسیار شایع شده است. علاوه بر افراد مسن، جوانان زیادی به کلینیک ما مراجعه می کنند و از مشکلاتی هم چون وزوز گوش یا مسائل جانبی آن خبر می دهند. برای این که بتوانیم به موضوع اشراف داشته باشیم، ابتدا باید ببینیم ناشنوایی و یا اختلال در شنوایی دقیقا چیست ؟ چرا که بسیاری ممکن است به اشتباه فکر کنند که دچار مشکلات شنوایی هستندویا دچار مشکل شنوایی از نوع خفیفهستند اما خود نمیدانند . در حقیقت تعریف ناشنوایی یا اختلال در شنوایی عبارت است از : « کاهش توانایی و یا ناتوانی کامل در شنیدن ».

همانند هر اختلال دیگری در بدن، ناشنوایی می تواند علل مختلفی داشته باشد. از جمله این علل این که استخوان های کوچکی که در گوش میانی وظیفه انتقال صدا را دارند، دچار مشکل شده باشند. یا مثلا مشکلات مربوط به شاخه های عصب هشتم مغزی که صدا را به مغز انتقال می دهند.

افت شنوایی، مشکلی است که می تواند در هر سن و هر شرایطی رخ دهد. اغلب به صورت تدریجی و بدون درد است. ممکن است شما چندین سال متوجه بروز آن نشوید چرا که روند گسترش آن تدریجی است. در این صورت، احتمالا” این مساله مانع از شنیدن و درک گفتار در اطراف شما می گردد و این امر زندگی شما و اطرافیانتان را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

اگر شما احساس می کنید که دچار افت شنوایی هستید، پاسخگویی به سوالات زیر شروع خوبی خواهد بود:

  • آیا اطرافیان ار بلندی صدای تلویزیون و یا رادیوی شما شکایت دارند؟
  • آیا به علت نشنیدن صدای زنگ در و یا تلفن از شنیدن صدا و یا دیدن دوستانتان محروم ماندید؟
  • آیا به هنگام گفتگو در محیط های پر سر وصدا دچار مشکل هستید؟
  • آیا اطرافیان بر این باورند که صدای شما به هنگام گفتگو بلند است؟

شاید تعجب کنید اما اگر به آمار نگاهی بیندازید افت شنوایی کاملا طبیعی است! شما تنها کسی نیستید که به افت شنوایی دچار است. در واقع شما یکی از ۵۰۰ میلیون نفری هستید که در سرار دنیا دچار این عارضه هستند. در اکثر کشورها، از هر شش نفر یک نفر دچار میزانی از افت شنوایی است.

پس جای هیچ گونه نگرانی نیست! معمولا تجویز سمعکی مناسب سطح ارتباطی حداقل ۹۰% از افرادی را که دچار آسیب های شنوایی هستند ارتقاء می بخشد و این بدان معناست که به طور قطع راه حلی برای شما وجود دارد. به هیچ عنوان نگران قیمت سمعک نباشید، چرا که معمولا بیمه آن را پوشش خواهد داد.

علل افت شنوایی

عوامل بسیاری در کاهش شنوایی شما تاثیرگذارند:

  • قرارگیری طولانی مدت در معرض سروصدا
  • وراثت
  • بیماری
  • واکنش به داروها
  • جراحت
  • جرم گوش
  • سالخوردگی

میزان افت شنوایی

همانند هر چیز دیگری، افت شتوایی شما قابل اندازه گیری بوده و کار ما است! سطوح مختلف کم شنوایی به صورت میزان افت شنوایی بیان می گردند که این میزان بستگی به شدت آسیب دیدگی دارد. این میزان از حالت افت شنوایی ملایم تا افت شنوایی عمیق رده بندی می گردد.

اثرات افت شنوایی

افت شنوایی، عده کثیری از مردم دنیا را از طرق گوناگون به خود مشغول کرده است. با گذشت زمان، افت شنوایی منجر به اضطراب، افسردگی، انزوا و تنهایی فرد می گردد. در صورت عدم درمان، آسیب شنوایی ممکن است تبدیل به عارضه ای روان شناختی گردد. به همین علت جستجوی راه حلی مناسب در مراحل اولیه، امری حائز اهمیت است.

آیا مشکلات شنوایی درمان کامل می شوند ؟

بله، روش های درمانی مختلفی وجود دارند. اما همان گونه که گفته شد به هیچ وجه نمی توان قبل از معاینه نظر داد. از جمله این روش های درمانی می توان به استفاده از سمعک، کاشت حلزون، استفاده از برخی داروها و یا جراحی اشاره داشت.

انواع ناشنوایی چیست ؟

در حقیقت ناشنوایی را می توان به دو دسته تقسیم کرد. این دو نوع عبارتند از:

  1. ناشنوایی انتقالی: در این نوع ناشنوایی استخوان های کوچک در گوش میانی تخریب گشته و به همین دلیل صدا منتقل نمی شود. (نام علمی آن اتواسکلروز است.) در حقیقت در این نوع ناشنوایی همان گونه که از نام آن پیداست، انتقال صدا از طریق گوش میانی یا خارجی مختل می گردد. این نوع کم شنوایی یا ناشنوایی معمولا با دارو یا عمل جراحی درمان می گردد. استفاده از سمعک در این میان نیز می تواند مفید واقع شود. (نگران دیده شدن سمعک نباشید! امروزه تقریبا اکثر سمعک ها به شکل سمعک نامرئی است)
  2. ناشنوایی حسی-عصبی: در این نوع ناشنوایی عصب هشتم مغزی (همان عصب شنوایی) به دلیلی ناشناخته دچار آسیب می گردد. در حقیقت در این نوع افت شنوایی، گوش داخلی و یا مسیرهای عصبی دچار مشکل می شوند. بدین صورت که گوش خارجی و میانی در انتقال صدا خوب عمل می کنند، اما گوش اخلی در انتقال این صدا موثر عمل نخواهد کرد. دلیل این امر این است که در این نوع ناشنوایی سلول های مویی ظریف موجود در حلزون گوش دچار مشکل شده اند. این موضوع سبب می شود که کیفیت و شدت صوت آن چنان که باید و شاید توسط فرد درک نشود. معمولا این نوع افت شنوایی به کمک سمعک تقویت کننده صدا قابل جبران است.
  3. ناشنوایی مختلط: ناشنوایی مختلط ترکیبی از دو نوع ناشنوایی بالا بوده و به مراتب تشخیص و درمان آن دشوارتر است. چرا که در این نوع ناشنوایی گوش داخلی و گوش میانی به صورت همزمان دچار مشکل شده اند.


[ بازدید : 71 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تازهای سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]