اثر مخرب نویز بر سیستم شنوایی

شنبه 26 مرداد 1398
17:13
اهورا مشکینی

نویز چه تاثیر مخربی بر دستگاه عصبی شنوایی می گذارد

در مبحث کاهش شنوایی ناشی از نویز باید دانست که نویز ها می توانند بر سلولهای مویی و عصب و دیگر قسمت های گوش اثر مخرب گذارند و گاهی این تاثیرات به قدری زیاد است که به راحتی می تواند باعث ناشنوایی موقت و گاها دیده شده که حتی سبب ناشنوایی دائم در فرد شود. ناشنوایی دائمی در اثر نویز زمانی اتفاق می افتد که قسمت های حیاتی گوش شما آسیب جدی و غیر قابل بازگشت ببیند.

صدا های فوق بلند و نویزهای ناگهانی رسیده به گوش شما می تواند به گوش داخلی شما و قسمت حلزونی گوش شما (Cochla) صدمه وارد کند.

نویزها به راحتی می توانند به عصب شنوایی شما که در حال حمل اطلاعات شنوایی به مغز شما هستند آسیب زنند و امکان دارد این آسیب ها بلافاصله اثرات مخرب خود را نشان نداده و بعد از گذشت مدت زمان نامعلومی تاثیرات خود را نشان دهند .

نویز چیست ؟

نویز چیست

برای درک بهتر مفهوم کاهش شنوایی ناشی از نویز بهتر است در ابتدا با مفهوم نویز آشنا شویم. نویز در لغت به معنی آلودگی صوتی است و در حقیقت همان صدای ناخواسته ایست که به طور نامطلوبی به گوش ما می رسد و برای ما خوشایند نیست، نویز ها یا همان آلودگی صوتی به راحتی می توانند بر فعالیتهای موجودات زنده علی الخصوص انسان تاثیر مستقیم بگذارد و سبب عوارض جسمی در انسان شود، از مهمترین عوارض نویز می توان به تاثیرات منفی نویز در عصب شنوایی و ایجاد اختلال در شنوایی اشاره کرد و لازم است بدانیم نویز ها می توانند در رفتارهای شخصی فرد نیز تاثیر مستقیم گذارند.

کاهش شنوایی ناشی از نویز، صداهای ناهنجار

به طور معمول گوش انسان ( انسانی با شنوایی سالم) قادر به شنیدن صداهایی با فرکانسی بین 20هرتز تا 20000 هرتز است، اگر گوش ما مادام در حال شنیدن صداهایی خارج از رنج فرکانس توضیح داده شده در بالا باشد عصب شنوایی ما به طور حتم در حال صدمه دیدن است، آسیب وارد شده به سلول های مویی در داخل حلزون گوش در گوش داخلی ما اثرات جبران ناپذیری برای ما به بار می آورد و در نهایت سبب کاهش شنوایی ناشی از نویز می شود.

صدای مزاحم یا ناهنجار چیست؟

صدای مزاحم یا ناهنجار چیست؟

کاهش شنوایی ناشی از نویز عموما در اثر شنیدن صداهای ناهنجار به وجود می آیند میدانیم که هر روزه ما در حال تجربه ی صداهای ناخوشایندی هستیم که به طور معمول شخص ما اشتیاقی بر شنیدن آن نداریم مثلا صدای زیاد تلویزیون و یا رادیو، صدای لوازم خانگی در حال کار، صدای ترافیک ، صدای بوق ممتد ماشین در حال حرکت در خیابان ، صدای آژیر ماشین آتش نشانی ، صدای جیغ دختر بچه ی همسایه ی طبقه ی بالای و …

به طور عادی تمام صداهای که در بالا به آن اشاره کردیم اگر در حد عادی شنیده شوند نمی توانند به شنوایی ما آسیب بزند اما گاهی میزان این صداها از حد معمول بیشتر می شود و به تارهای عصبی شنوایی ما آسیب میزند.

صداهای ناهنجاری که به شنوایی آسیب می زند

دو فاکتور اصلی در شنیدن صداهای مزاحم و ناهنجار نقش اساسی در صدمه زدن به گوش ما را بازی می کنند :

1-صداهایی با طول موج بالا و آزاردهنده

2-صداهای ممتد و طولانی

این صداها می توانند ساختارهای حساس در گوش داخلی را آسیب بزنند .

دلایل ایجاد کم شنوایی ناشی از نویز

هنگامی که در معرض صداهای ناهنجار مثلا صدای شکلیک گلوله و یا انفجار قرار می گیریم آسیب جدی به سیستم شنوایی ما وارد می شود ورود این صداها به گوش شما می تواند به پرده ی گوش آسیب جدی وارد کند و در مرحله ی بعد به استخوان های کوچک موجود در گوش میانی آسیب جدی بزند.

کم شنوایی ناشی از نویز مربوط به سن خاصی نیست و در کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و افراد مسن که در معرض صداهای ناهنجار و مخرب قرار می گیرند اتفاق می افتد.

صدا های مختلف چه شدتی دارند؟

صداها انواع متفاوتی دارند، صداهای نرم،بلند، خوشایند، ناخوشایند، موزیکال، صداهای قابل تشخیص توسط سیستم شنوایی و صداهای غیر قابل تشخیص توسط سیستم شنوایی. جالب است بدانیم که برخی از صداها در بیش از یک دسته بندی قرار می گیرد، برای مثال صدای حاصله از تیک آف هواپیما، در عین حال که جز دسته ی صداهای بلند است می توان جز دسته صداهای ناخوشایند نیز قرار گیرد.

شدت صدا که بیشتر با نام شدت آکوستیکی در عموم شناخته شده است، در حقیقت امواج صوتی قادر به حمل میزانی از انرژی هستند که میزان آن با واحد سطح سنجید می شود.

در کل صداها با مقیاس دسیبل( decibels ) سنجیده می شوند ، صداهایی با بار وزنی کمتر از 70 دسیبل به ندرت می تواند حتی در هنگام وقوع یک انفجار آسیبی به گوش شما وارد کند در حالی که صداهای بلند و مکرر که بیشتر از 85 دسیبل اند می تواند به شنوایی انسان صدمه ی جدی بزند، هر چه صدا بلندتر باشد مدت زمان کمتری لازم است تا عصب شنوایی شما دچار مشکل شود .

نمونه هایی از شدت دسیبل صداهای معمولی که در طول روز می شنویم

نمونه هایی از شدت دسیبل صداهای معمولی که در طول روز میشنویم

-یک گفتگوی عامیانه و معمولی شدت صدایی در حدود 60 تا 70 dBA دارد.

– صدای موجود در سالن تاتر شدت صدایی در حدود 74 تا 104 dBA است.

– صدای حاصل از یک موتور سیکلت شدت صدایی در حدود 80 تا 110 dBA است.

– صدای حاصل از یک هدفون با حد اکثر میزان صدا شدت صدایی در حدود 90 تا 110 dBA است.

– صدای موجود در یک استادیوم ورزشی شدت صدایی در حدود 90 تا 110 dBA است.

– صدای موجور در یک سالن کنسرت شدت صدایی در حدود 90 تا 110 dBA است.

– صدای حاصل از آژیر شدت صدایی در حدود 110 تا 129 dBA است.

– صدای حاصل از یک برنامه ی آتشبازی در حدود 140 تا 160 dBA است.

البته باید توجه داشت که فاصله شما از مرکز صداهای فوق و طول زمانی که شما در معرض صداها قرار می گیرید نیز می تواند دو فاکتور غیر قابل چشم پوشی در معقوله ی کاهش شنوایی ناشی از نویز باشد.

پیشگیری از کم شنوایی ناشی از نویز

باز هم برمی گردیم به مثال قدیمی” پیشگیری بهتر از درمان است ” در ادامه چند راه پیشگیری را در راستای کاهش شنوایی ناشی از نویز خواهیم شمرد .

– اجتناب از حضور در مکان هایی که شما را در معرض صداهای بالا قرار می دهد، برای پیشگیری از کم شنوایی حاصل از نویز ضروریست حضور خود را در مکان های که صداهای بلند در آن سبب آسیب به گوش شما می شود را تا حد ممکن محدود کنید.

– اگر در جایی هستید که سیستم صوتی در حال پخش موسیقی با صدای خیلی زیاد است سریعا برای پایین آوردن ولوم صدا اقدام کنید.

– در صورت ممکن در جاهایی که صدای بلند در حال پخش شدن است فاصله ی خود را با مرکز صدا حفظ کنید .

– در صورتی که به هیچ وجه اجتناب از صدای بلند در یک مکان خاص مثلا در سالن اجتماعات و یا استادیوم ورزشی و یا سالن کنسرت برای شما امکان پذیر نیست از هدفون استفاده کنید این هدفون ها می توانند تا حد زیادی از شدت صدای وارد شده به گوش شما کاسته و صدمات احتمالی وارد شده به گوش شما را کاهش دهند .

– به دنبال یک متخصص شنوایی حائز باشید و با انجام چکاب مداوم به خود و سلامتی گوش خود اهمیت دهید .

آیا صدمه ای که نویز ها به گوش شما وارد می کنند قابل درمان و بازگشت است ؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که در خصوص کاهش شنوایی ناشی از نویز برای عموم مردم پیش می آید این است که آیا در صورت صدمه دیدن شنوایی از طریق نویز، امکان درمان و بازگشت شنوایی صدمه دیده شده به حالت قبل ممکن است یا خیر ؟

در جواب باید خیلی قاطعانه بگوییم که خیر، متاسفانه سیستم شنوایی انسان به این گونه است که به محض صدمه دیدن سلول های مویی در گوش داخلی ما این سلول ها کارایی خود را از دست داده و به هیچ وجه به حالت قبلی بر نخواهند گشت ولی خوشبختانه باید گفت راه های جلوگیری از آسیب بیشتر به سلول های مویی وجود دارد، ضروری ست که با مراجعه به پزشک معالج خود از آسیب بیشتر به این عصب های مویی جلوگیری کنید .

زمان بهبود شنوایی فرد به هنگام کم شنوایی موقت به واسطه ی نویز

می دانیم که کم شنوایی به واسطه ی نویز و صداهای ناهنجار و انفجار ممکن است به صورت موقت و یا دائم باشد، اگر جز آن دسته از افرادی هستید که شنوایی شما به طور موقت تحت تاثیر نویز مختل شده این مژده را به شما می دهیم که مشکل شنوایی شما ظرف 48 ساعت بعد از وقوع آسیب به طور کامل حل شود، تحقیقات اخیر نشان داده است که حتی اگر شنوایی شما به طور موقت دچار مشکل شده است باید به این نکته توجه شود که همچنان این احتمال وجود دارد که سلول های مویی گوش شما دچار آسیب هایی شده باشد که با مرور زمان این مشکلات برای شما آشکار شود .

اولین نشانه برای تایید مشکل شنوایی شما که نویزها سبب آن شده اند

اولین نشانه برای تایید مشکل شنوایی شما که نویزها سبب آن شده اند

می دانیم که نویزها می تواند بر سلامتی شنوایی شما تاثیرات منفی داشته باشد، اولین نشانه از آسیبی که نویز مسبب آن شده است می تواند شنیدن صدای وزوز و یا صدای زنگ در گوش باشد .

اگر از صدای زنگ یا صدای وز وز کردن در گوش خود رنج می برید لازم است که بدانید این امر می تواند تاییدی بر صدمه دیدن شنوایی شما توسط نویز ها باشد ، این صدای وزوز و زنگ گاهی موقت است و گاهی تا آخر عمر فرد به طول می انجامد.

نشانه های دیگری که می تواند دلیلی بر تایید مشکل شنوایی شما بر اثر نویز های وارد شده به گوشتان باشد

اگر مدام در مکالمات روزانه خود مجبور هستید که از افراد بخواهید که حرفی که به شما زده اند را دوباره و یا حتی چندباره تکرار کنند به احتمال زیاد شنوایی شما توسط نویز دچار اختلال شده است .

و اگر مداوم در حال زیاد کردن صدای تلویزیون و رادیو و . . . هستید و خاطر اطرافیان شما از این رفتار شما مکدر شده است احتمال صدمه خوردن سلامت شنوایی شما توسط نویز ها وجود دارد .

اگر شما و یا اطرافیان شما جزء آن دسته افرادی هستید که بالا توضیح دادیم به سرعت به پزشک متخصص شنوایی خود مراجعه کنید و هر چه سریعتر تحت درمان قرار گیرید . کاهش شنوایی ناشی از نویز مسئله ای نیست که درمان آن را به تعویق اندازیم.

آیا ژنتیک می تواند میزان آسیب پذیری شما نسبت به نویزها را افزایش دهد ؟

باید پاسخ داد که بله ،درست است که احتمال اینکه همه ی افراد فارق از سن و جنسیت و عوامل محیطی در معرض آسیب نویزها قرار بگیرند ولی ژنتیک نیز در این امر بی تاثیر نیست، افرادی که به طور ژنتیکی در خانواده از اختلالات شنوایی رنج می برند بیشتر در معرض این مشکل قرار خواهند گرفت.

رابطه ی شغل افراد و در معرض صدمات ناشی از نویز قرار گرفتن

رابطه ی شغل افراد و در معرض صدمات ناشی از نویز قرار گرفتن

تحقیقات نشان داده است که بیشترین میزان احتمال آسیب به شنوایی مخصوص افرادی است که شرایط شغلی آن ها می تواند روزانه آنها را در معرض صداها و نویزهای مخرب قرار دهد و این پروسه به طور مداوم در حال تخریب هر چه بیشتر شنوایی آن ها خواهد بود. در شناسایی نویزها و صداهای مخرب باید گفت که این صداها را نمی شود دو دسته ی مجزای الف و ب دسته بندی کرد و مدعی بود که تمام صداهای در دسته ی الف به گوش ما صدمه می زنند و تمامی صداهای دسته ی ب کاملا امن و بدون تاثیر بر سلامت شنوایی ما خواهد بود، قرار گرفتن فرد به طور مداوم در معرض هرگونه صدای که منبع صوتی مخربی دارد و از فاکتورهای صداهای معمولی که در طول روز می شنویم خارج است می تواند به سیستم شنوایی افراد صدمه زند. افرادی که شغل های نظامی، کارخانه ای،ساخت و سازی، معدنی، نجاری، کشاورزی و … دارند بیشتر در معرض صدمه زدن به شنوایی خود قرار می گیرند.

آیا میتوان از کم شنوایی ناشی از صداها و نویزهای مخرب پیش گیری کرد ؟

کم شنوایی ناشی از صدا ها و نویزهای مخرب تنها نوعی از کم شنوایی است که قابل پیشگیری است، فقط کافی است نوع صداهای وارد شده به گوش خود را شناخته و از آسیب های وارد شده به گوش خود آگاه باشید تا بتوانید با کمک به سلامتی شنوایی خود، شرایط زندگی آسوده ای برای خود فراهم کنید، در آخر به این امر اشاره می کنیم که سلامت شنوایی شما تا حد زیادی تحت تاثیر صداهای مخرب اطراف شما قرار می گیرد پس بهتر است در رابطه با کاهش شنوایی ناشی از نویز تا حد ممکن محتاط بوده و باشیم.

منبع: اثر مخرب نویز بر سیستم شنوایی


[ بازدید : 142 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تازهای سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]