آیا گوش دادن به موسیقی با صدای بلند به شنوایی آسیب می‌رساند؟

يکشنبه 27 مرداد 1398
15:46
اهورا مشکینی

آیا گوش دادن به موسیقی با صدای بلند به شنوایی ما آسیب می‌رساند

احتمالا شنیده‌اید که موسیقی می‌تواند روی حال و هوای ما تأثیراتی بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهند که موسیقی روی عملکرد افراد هم تأثیر می‌گذارد. اما گوش کردن طولانی‌مدت به موسیقی با صدای بلند می‌تواند بیش از چیزی که فکر می‌کنید به گوش‌های شما آسیب برساند. همراه ما باشید، تا برایتان توضیح بدهیم که چرا موسیقی با صدای بلند به شنوایی آسیب می‌رساند و چه عواملی موجب تشدید این آسیب می‌شوند.

ما نسل استفاده از گجت‌ها هستیم. مهم نیست که این وسیله یک MP3 player باشد یا گوشی هوشمند، به هر حال علاقه داریم که همیشه به اینترنت دسترسی داشته باشیم و به جدیدترین آهنگ‌های گروه‌های موسیقی موردعلاقه‌مان یا آخرین پادکست‌ها گوش کنیم. اما درعین‌حال با این کار به گوش‌های خود نیز آسیب ‌می‌رسانیم.

بنا به گزارش مؤسسه‌ی Hear the World initiative، بریتانیا بعد از آمریکا در رده‌ی دوم کشورهایی قرار دارد که مردمش برای گوش دادن به موسیقی از گوشی‌های همراه استفاده می‌کنند. ۱۶ درصد از مردم آمریکا به‌طور روزانه با MP3 player خود به موسیقی گوش می‌دهند و ۹ درصد از آنها صدای گوشی را تا بیشترین حد ممکن بالا می‌برند.

چه خطری وجود دارد؟

در این دنیای شلوغ و پرسروصدا، استفاده از هدفون می‌تواند راه خوبی برای فرار از صدای محیط باشد. اما این روزها، ما بیشتر از همیشه موسیقی را با صدای بلند گوش می‌کنیم، آن هم به این دلیل که از صدای محیط فرار کنیم. Hear the World report مؤسسه‌ای است که قصد دارد تا میزان آگاهی را نسبت به مشکلات شنیداری بالاتر ببرد. آنها با بررسی ۴۴۰۰ نفر از سراسر دنیا (ازجمله بریتانیا) که بین سنین ۱۴-۶۵ سال قرار داشتند، به این نتیجه رسیدند که ۸۵ درصد این افراد هنگام گوش دادن به موسیقی، صدای MP3 player خود را بیش از ۵۰ درصد زیاد می‌کنند.

مشکل اینجاست که MP3 playerها می‌توانند تا ۱۰۴ دسی‌بل را مستقیما وارد گوش‌های شما کنند؛ که نزدیک به صدای مته‌ی بادی با ۱۱۰ دسی‌بل است. درواقع هر وسیله‌ای با قدرت بیش از ۹۰ دسی‌بل می‌تواند آسیب‌های بلندمدتی به گوش وارد کند.

رابرت بینی شنوایی‌شناس (اودیولوژیست) می‌گوید: افراد زیادی به‌طور مرتب از دستگاه‌های دیجیتالی خود برای گوش دادن به موسیقی استفاده می‌کنند. در بریتانیا از هر ۴ نفر در رده‌ی سنی ۱۸-۲۴ سال، یک نفر موسیقی را با بیشترین صدای ممکن گوش می‌کند. نوجوان‌ها نیز مانند والدین‌شان با همین مشکل مواجه هستند، البته آنها در سنین پایین‌تر دچار این عارضه می‌شوند.

صدای بلند چطور به گوش‌ها آسیب می‌رساند؟

انسان‌هایی با شنوایی مناسب، سلول کوچکی به نام سلول مویی گوش دارند که درون گوش داخلی قرار گرفته است و سیگنال‌های دریافتی را به مغز می‌فرستد؛ این سیگنال‌ها در مغز به عنوان صدا تفسیر می‌شوند. گوش کردن به موسیقی بلند این سلول‌های مویی را صاف می‌کند، هر چند آنها به محل اولیه‌ی خود باز می‌گردند، اما صدا می‌تواند در بلندمدت به آنها آسیب برساند.

مسئله‌ای که خیلی‌ها به آن توجه نمی‌کنند این است که این سلول‌ها دوباره رشد نمی‌کنند و این آسیب دائمی خواهد بود. رابرت بینی می‌افزاید:

این آسیب آنی نیست، بلکه ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان می‌برد تا دائمی شود. اما گوش کردن به موسیقی با صدای بلند در طولانی‌مدت به‌صورت تدریجی ساختار گوش را ضعیف‌تر می‌کند و این امر می‌تواند باعث وزوز گوش یا کم‌شنوایی شود.

نبود آگاهی

یکی از مشکلاتی که عده‌ی زیادی به‌خصوص نوجوانان قادر به درک آن نیستند، خطر گوش کردن موسیقی با صدای بلند است. پل چکلی (Paul Checkley) شنوایی شناس می‌گوید:

فکر می‌کنم که به‌طور کلی جامعه اطلاعی از خطرات صدای بلند موسیقی ندارد. تاریخ نشان می‌دهد، افرادی که در دهه‌ی ۶۰ و ۵۰ میلادی زندگی می‌کردند از خطرات صدای بلند صنایع آگاهی داشتند و به همین دلیل قوانین سختگیرانه‌ای در این مورد وضع شده بود. مردم عادت دارند تا درمقابل صدای مته‌های هیدرولیک از گوش خود محافظت کنند، اما وقتی نوبت به موسیقی می‌رسد این موضوع را فراموش می‌کنند.

پس چطور می‌توان فهمید که صدایی خیلی بلند است؟ آسان‌ترین راه کمک گرفتن از دیگران است. اگر دیگران هم صدای موسیقی را از بیرون هدفون می‌شوند پس احتمالا صدای آن بلند است. نشانه‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند گوش شما آسیب دیده است.

اولین نشانه،‌ شنیدن صدای وزوز بعد از قطع شدن صدای موسیقی است. نشانه‌ی دیگر، نشنیدن صدا به‌صورت موقت است. وقتی MP3 player خود را در محیطی ساکت خاموش می‌کنید صداها مبهم و نامفهوم به گوش می‌رسند.




برچسب ها: وزوز گوش , ساختار گوش ,
[ بازدید : 126 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تازهای سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]