مهمترین توصیه ها برای حفظ بهداشت گوش

چهارشنبه 20 شهريور 1398
21:53
اهورا مشکینی

آنچه که باید در مورد سلامت وبهداشت گوش بدانیم



وقتی صحبت از محافظت بدن می شود باید دانست که توجه به بهداشت و سلامتی گوش از مهم ترین عواملی ست که برای داشتن یک بدن سالم باید به آن توجه کرد که اغلب با سهل انگاری و بی توجهی افراد به اصول بهداشتی، می تواند عواقب غیر قابل بازگشتی پدید می آورد.

سلامت در نظر عموم مردم به چه معناست ؟

اگر راجع به سلامتی از عموم مردم سوال بپرسید متوجه خواهید شد که پاسخ اکثر مردم در ارتباط با ورزش کردن، چکاب سالانه ی دندان ها، هشت ساعت خواب مفید،کافی در شبانه روز، متعهد بودن به یک رژیم غذایی سالم و مقوی، پرهیز از دخانیات و مواد مخدر خواهد بود. تحقیقات نشان می دهد چیزی که زیاد مورد توجه افراد نیست رعایت اصول بهداشت و سلامتی گوش است.

وجود جرم داخل گوش برای سلامت گوش آیا مهم است؟

اولین موضوع قابل ذکر در مبحث بهداشت و سلامتی گوش وجود جرم داخل گوش است که اغلب افراد وجود این مایع زرد رنگ را نمی پسندند، ولی باید دانست که وجود این مایع زرد رنگ که ما آن را جرم گوش می نامیم به سلامت گوش ما کمک فراوان می کند و مانع از ورود باکتری ها و حشرات و مایعات به لایه ای داخلی کانال گوش می شود.

چگونه گوش خود را تمیز کنیم؟

گوش انسان در حقیقت سیستم تمیزکنندگی خودکار دارد و نیازی برای تمیز کردن کانال گوش نیست ، بهترین و مفید ترین اقدامی که شما برای گوش خود می توانید انجام دهید وارد نکردن هر نوع جسم خارجی در کانال گوش است، محل تشکیل چرک های داخل گوش در قسمت خارجی کانال گوش است و باید دانست که این مواد زرد رنگ در قسمت عمیق کانال گوش تشکیل نمی شود و سیستم خودکار و هوشمند گوش به گونه ای است که چرک های قدیمی هنگامی که دیگر مورد نیاز نباشند و خاصیت خود را از دست دهند از گوش به خارج از کانال گوش هدایت می شود.

چه زمان نسبت به وجود جرم های داخل گوش باید نگران شد؟

در صورتی که جرم گوش کل کانال گوش را مسدود کند و موجب کاهش شنوایی در فرد شود و به عبارت دیگر جرم ها در داخل کانال گوش گیر بی افتد باید نسبت به وجود آن نگران شد، علائم این پرشدگی گوش به شرح زیر است:

  • احساس گرفتگی یا احساس پر بودن در گوش .
  • درد گوش .
  • تغییر درنوع شنوایی یا اختلال شنوایی و کاهش شنوایی .
  • صدای زنگ در گوش به صورت ممتد و ناممتدد .
  • احساس خارش، بو یا ترشحات نامطلوب .
  • سرفه .

وجود رطوبت در گوش نشانه ی خوبی برای سلامتی گوش نیست

رطوبت بیش از اندازه در گوش می تواند به باکتری ها اجازه دهد که وارد کانال گوش شما شوند و سلامت گوش شما را تحت شعاع قرار دهند و می تواند سبب گوش شناگر و دیگر عفونت های گوشی در افراد شود که در مبحث گوش شناگر چیست به بررسی کامل این موضوع پرداختیم .

عوارض وجود رطوبت در گوش

وجود رطوبت در گوش می تواند برای سیستم شنوایی شما خطرناک باشد چرا که وجود رطوبت در گوش باعث رشد باکتری ها در گوش می شود و عفونت هایی گوشی را سبب می شود که درمان این عوارض می تواند زمان بر باشد .

برای مقابله با رطوبت گوش چه باید کرد ؟

برای داشتن یک گوش سالم و توجه به سلامت گوش و شنوایی ضروری ست که دائما از عدم وجود رطوبت در داخل کانال گوش اطمینان حاصل نمایید، پس ضروری ست بعد از استحمام و یا شنا گوش خود را به طور خیلی ملایم و آرام با حوله و یا پارچه ی خیلی نرم، خشک کرده و یا در صورت نیاز می توانید به راحتی سر خود را به یک سمت خم کرده و به رطوبت اجازه ی خروج از کانال گوش را دهید .

برای جلوگیری از ورود آب به گوش شناگران چه باید کرد؟

برای جلوگیری از ورود آب به گوش شناگران چه باید کرد؟

برای افرادی که به طور مداوم شنا می کنند استفاده از کلاه ها و یا گوش گیر ها ضروری ست، استفاده از این موارد به این منظور است که بتواند میزان ورود آب را به گوش به حداقل برسانند. استفاده از این ابزارهای جلوگیری از نفوذ رطوبت هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان پیشنهاد می شود و مختص به رده ی سنی خاصی نیست، باید دانست که این اقدام به افراد شناگر کمک می کند که دچار گوش شناگر و عوارض آن نشوند، اگر به طور جدی شنا نمی کنید باز هم استفاده از این دو مورد به شما توصیه می شود چرا که پیشگیری بهتر از درمان است .

رابطه ی ورزش و سلامت گوش

آیا می دانستید که ورزش کردن می تواند به سلامت گوش شما کمک کند؟ بله درست است، ورزش های زیر مجموعه ی کاردیو مانند پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری باعث پمپاژ خون به تمامی قسمت های بدن می شود که گوش شما نیز از این مزیت بهره می برد، این عمل به قسمتهای داخلی گوش شما اجازه می دهد که سالم بماند و به بهترین وجه ممکن وظیفه ی خود را در بدن انجام دهند.

یک نکته ی خیلی مهم برای حفظ سلامت گوش برای دوچرخه سواران

یک نکته ی خیلی مهم برای حفظ سلامت گوش برای دوچرخه سواران

برای افرادی که دوچرخه سواری می کنند و دوچرخه در زندگی آنها نقش یک وسیله ی نقلیه و یا یک وسیله ی ورزشی وسلامتی را ایفا میکند، ضروری ست که از امنیت خود اطمینان حاصل نمایند. استفاده از کلاه ایمنی اولین اصولی ست که فرد دوچرخه سوار باید به آن اهمیت دهد چرا که در صورت رخ دادن حادثه و ضربه ی سر و در نهایت بیهوشی، استفاده نکردن از کلاه ایمنی می تواند به سلامت گوش فرد آسیب جدی بزند .

حالات روحی می تواند بر سلامت گوش افراد اثرات منفی گذارد

استرس و اضطراب دو عاملی هستند که می توانند به راحتی سبب ایجاد صدای وزوز در گوش و صدای زنگ در گوش شخص می شوند و متاسفانه باید گفت که این احساس گاه به صورت موقت و گاه به صورت دائم در فرد ایجاد می شود و میتواند زندگی روز مره و فعالیت های روزانه و اجتماعی فرد را دچار اختلال کند .

تاثیر استرس در سلامت گوش و شنوایی انسان

تاثیر استرس در سلامت گوش و شنوایی انسان

میزان استرسی که شما به بدن خود وارد می کنید سبب می شود که فرد از لحاظ روانی در حالت و مود مجادله و دعوا و ستیز قرار گیرد، واکنش غریزی بدن انسان نسبت به این حالت روانی ترشح آدرنالین در بدن است که فرد را به حس مجادله و یا به سمت خطر رفتن دعوت می کند، این عمل تاثیرات منفی بر روی عصب های فرد، جریان خون، گرمای بدن و … دارد. پزشکان و محققان معتقدند که استرس و فشارهای عصبی از بدن شما عبور کرده و راهی به گوش داخلی شما پیدا کرده و سبب وزوز گوش و ایجاد صدای زنگ در فرد می شوند ، میدانیم که درمان وزوز گوش برای افراد بسیار ناخوشایند است .

ورود جسم خارجی به گوش

به منظور حفظ بهداشت و سلامتی گوش در وهله ی اول باید دانست که از ورود هر جسم خارجی به گوش باید جلوگیری کرد، جالب است بدانیم که انگلیسی ها اصطلاحی معروف در این خصوص دارند که در آن اهمیت این موضوع را یادآور می شوند، آن ها معتقدند که ورود هر جسم خارجی ای به گوش که کوچک تر از آرنج دست آدمیزاد باشد ممنوع است .

استفاده از شمع گوش ممنوع

استفاده از شمع گوش ممنوع

اخیرا افراد به منظور تمیزی و نظافت پرده ی گوش با هدف افزایش میزان شنوایی خود اقدام به تراپی هایی از قبیل شمع گوش می کنند نحوه ی استفاده از این شمع ها به این گونه است که با روشن کردن انتهایی یک شمع توخالی و قرار دادن قسمت دیگر شمع در داخل کانال گوش اقدام به پاک سازی گوش می شود که مححقان و پزشکان به این نتیجه رسیده اند که این عمل به هیچ وجه مفید نیست و حتی می تواند آسیب های جدی به سلامت گوش و شنوایی شما وارد کند .

آیا استفاده از سمعک می تواند تاثیر منفی بر سلامتی گوش افراد گذارد ؟

می دانیم که استفاده از سمعک به معنی ورود یک جسم خارجی به داخل گوش شما است و این جسم خارجی مدت زمان زیادی از شبانه روز در گوش فرد باقی می ماند و باید قبول کرد که وجود جرم های موجود در گوش باعث می شود که ترکیب این جرم ها و سمعک ترکیب ایده آلی برای فرد نباشد، وجود این جرم های گوش می تواند باعث بسته شدن میکروفن سمعک شود که در نهایت بر کیفیت صداهای ایجاد شده تاثیر می گذارد .

رابطه ی سمعک و چرک گوش

رابطه ی سمعک و چرک گوش

سمعک ها نه تنها مانع مهاجرت طبیعی چرک گوش در داخل گوش به قسمتهای درونی گوش می شوند بلکه می توانند باعث تحریک غدد در مجرای گوش برای تولید چرک گوش بیشتر شوند. تمیز کردن صحیح و مراقبت از سمعک های شما مطابق دستور متخصص بهداشت شنوایی شما از الزامات اصول بهداشت و سلامتی گوش است .

چگونگی نظافت گوش در صورت ابتلا به عفونت های گوشی

در صورتی که فرد دچار به عفونت ها در داخل گوش شده اند تمیز کردن قسمت خارجی گوش تنها با یک پارچه ی نمدار و مرطوب به شما پیشنهاد می شود و در صورتی که احساس کردید که از گوش پاکن باید استفاده کنید باید در نظر داشته باشید که فقط و فقط استفاده از آن برای قسمت های خارجی گوش مجاز است و داخل بردن گوش پاکن تحت هر شرایطی غیر مجاز است و می تواند عواقب جبران ناپذیری برای شما به وجود آورد .

چرا نظافت گوش شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟

باید دانست که توجه به بهداشت در حفظ سلامت فرد اهمیت ویژه ای دارد، در مبحث بهداشت و سلامتی گوش باید دانست که گوش انسان از نظر فیزیکی دارای نواحی است که به راحتی می تواند خاک و عرق و گرد وغبار ها و باکتری ها را به خود جذب کند و به دام اندازد از این رو حفظ اصول بهداشتی در گوش می تواند به شنوایی شما کمک کند.

شستشوی گوش هر چند وقت یکبار نیاز است؟

در مورد شستشوی گوش باید گفت که این شستشو فقط مربوط به قسمت خارجی گوش است و شما مجاز هستید هر زمان که صورت خود را شستید اقدام به شستشویی قسمت پشتی گوش خود کنید، این شستشو می تواند با پارچه ها و یا لیف های بسیار نرم صورت گیرد .

نحوه ی شستشوی گوش به منظور حفظ نظافت گوش

شما به راحتی می توانید نظافت گوش خود را کنترل کنید، این نظافت می تواند در حمام و به هنگام استحمام صورت گیرد، نحوه ی شستشوی گوش به شرح زیر است:

آب را در دستان خود نگه دارید و به آرامی گوش خود را بر روی دستان خود جای گذاری کنید، در مرحله ی بعدی مقدار کمی گردن خود را کج کرده تا آب با سطح داخلی گوش شما تماس برقرار کند، به مدت 20 ثانیه در همین وضعیت بمانید .

چرا استفاده از گوش پاکن برای نظافت گوش ها توصیه نمی شود ؟

چرا استفاده از گوش پاکن برای نظافت گوش ها توصیه نمی شود ؟

بهداشت و سلامتی گوش به فاکتورهای مختلفی وابسته است ولی باید دانست که هنگاکی که صحبت از بهداشت گوش می شود فکر افراد به طور ناخودآگاه به سمت گوش پاکن ها می رود، باید در نظر داشت عوارض استفاده از گوش پاکن تنها منجر به هدایت جرم ها ی داخل کانال گوش به قسمت های داخلی گوش می شود .

استفاده از قطره های داخل گوش

برای تمیزی کانال گوش می توانیم از قطره های گوش استفاده کنیم، یکی از قطره هایی که در این مبحث بسیار مورد استفاده ی افراد است ، روغن زیتون گرم می باشد، اگر بعد از استفاده از این قطره ها هنوز هم احساس پری گوش نسبت به جرم های موجود در گوش داشتید هرچه سریعتر به پزشک شنوایی خود مراجعه کرده و مشکل خود را با پزشک در میان گذارید .

توجه نکردن به بهداشت گوش میتواند دردسر ساز شود

در صورت احساس صدای زنگ در گوش خود و یا گوش درد و یا هنگامی که نتوانستید تعادل خود را حفظ کنید باید به سلامت گوش و شنوایی خود مشکوک شوید و سریعا به پزشک متخصص رجوع کنید، باید در نظر داشت که یکی از عوامل موثر در این مورد می تواند بی توجهی به بهداشت و سلامتی گوش باشد .

منبع: مهمترین توصیه ها برای حفظ بهداشت گوش


[ بازدید : 106 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تازهای سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]