زوال قدرت شنوایی چیست؟

شنبه 15 تير 1398
16:38
اهورا مشکینی

از بـین رفـتن و زوال شنوایی به کاهش ناگهانی یا تدریجـی قدرت شنوایی گفته میشود. برحسب دلیل آن، این مشکل می تواند خفـیف تا حاد و همچنین برگشت پذیر، موقتی یا دائمی باشد. از ایـن مشکـل بـه نام اختلال شنوایی نیز یاد می شود که عدم شنوایی مادرزادی نـیز از جمله آن است.
در ایـن مقاله فقـط در مـورد زوال تـدریجـی شنـوایی صحبت خواهیم کرد.

کاهش تدریجی شنوایی ممکن است همه سنین را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل سومین بیماری متداول دراز مدت میان سالخوردگان امریکایی به شمار میرود و تا %۴۰ از افراد بالای ۶۵ سال و %۸۰ از افراد بالای ۸۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد.
ممکن است شما نیز دچار مشکل شنوایی (درواقع کاهش شنوایی) باشید و خودتان از آن بی خبر باشید، مخصوصاً اگر این بیماری به طور تدریجی در شما ایجاد شده باشد. اعضای خانواده یا دوستانتان اولین کسانی هستند که متوجه این مشکل شما می شوند. مثلاً، آنها ممکن است متوجه شوند که شما در فهم صحبت های دیگران مشکل دارید مخصوصاً وقتی چند نفر در آن واحد با شما حرف می زنند یا سروصدایی در محیط وجود داشته باشد مثل صدای رادیو یا تلویزیون.
کاهش قدرت شنوایی می تواند بر عملکرد شما در محل کار و خانه تاثیر بگذارد، همچنین امنیت فردی شما را نیز در مخاطره بیندازد. کاهش قدرت شنوایی چون باعث کاهش ارتباطات اجتماعی فرد می شود، می تواند منجر به تنهایی، افسردگی، و فقدان استقلال شخصی شود. اما ابزارهایی هستند که می توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

photo_2016-08-12_13-23-30


علت بروز اختلالات شنوایی

در افراد بزرگسال، از جمله متداولترین دلایل و عوامل موثر در بروز اختلالات شنوایی عبارتند از:

سر و صدا

زوال شنوایی که به خاطر سروصدا باشد می تواند برای افراد در سنین مختلف اتفاق بیفتد و معمولاً طی سالیان دراز و تدریجی صورت می گیرد. طی یک دوره زمانی طولانی، سروصداهایی که در محل کار، طی تفریح (مثلاً گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار بلند) و حتی هنگام انجام کارهای روزمره (مثلاً جاروبرقی کشیدن) تجربه می کنید، می تواند منجر به کاهش قدرت شنوایی شود.

سن

در اختلالات شنوایی وابسته به سن، تغییرات گوش درونی که با بالا رفتن سن ایجاد می شود می تواند منجر به زوال شنوایی تدریجی اما ثابت شود. این مشکل می تواند خفیف یا حاد باشد اما همیشه دائمی خواهد بود.
سایر عوامل بروز کاهش شنوایی شامل جرم و چرک گوش، وارد شدن چیزی به درون گوش، بروز جراحت در گوش یا سر، عفونت گوش، پاره شدن پرده گوش، و سایر وضعیت هایی که روی گوش میانی یا داخلی تاثیر می گذارد، می شود.

علائم زوال شنوایی

برخی علائم متداول زوال شنوایی شامل احساس کر شدن و نشنیدن یا بسته شدن گوش می شود. ممکن است برای فهمیدن حرف های دیگران مشکل داشته باشید یا رادیو و تلویزیون را با دای خیلی بلند گوش کنید. سایر این علائم عبارتند از: زنگ زدن گوش، صدای غرش، صدای خش خش یا وز وز. حتی ممکن است دچار گوش درد، خارش گوش، یا تراوش ای از گوشتان شوید. همچنین ممکن است احساس کنید خودتان و اتاق دور و برتان می چرخد یا تکان می خورد، درحالیکه هیچ حرکتی ندارید (سرگیجه).

پیشگیری از اختلالات شنوایی

می توانید با اجتناب از صداهای بلند مثل صدای ماشین آلات در محل کار، موسیقی بسیار بلند، یا صدا اتومبیل و موتورسیکلت بلند از بروز ناشنوایی مربوط به سروصدا جلوگیری کنید. درصورت نیاز می توانید از محافظ های گوش مثل گوش پوش استفاده کنید.
برای جلوگیری از ناشوایی مربوط به بروز جراحت و اسیبدیدگی، از وارد کردن وسایل مختلف به داخل گوش خودداری کرده، هنگام رانندگی حتماً کمربند ایمنی خود را ببندید، موقع موتورسواری یا دوچرخه سواری از کلاه ایمنی استفاده کنید و از انجام سایر فعالیت های خطرزا خودداری کنید.


[ بازدید : 72 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تازهای سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]