تاثیر دارو بر سیستم شنوایی

دوشنبه 24 تير 1398
14:01
اهورا مشکینی

با مصرف روزافزون دارو ها و نیز با تنوع ایجاد شده در بازار دارویی جهان همه روزه شاهد عوارض دارویی هستیم که اتوتوکسیسیتی ( سمی بودن ) جزء عمده ای از این عوارض را در بر می گیرد. دامنه ی این عوارض از یک عدم تعادل خفیف تا اختلال کامل تعادل و از یک وزوز گوش ساده تا کری کامل متغیر است. معمولا کاهش شنوایی در فرکانس های بالا روی می دهد و می تواند به سمت عدم درک کامل گفتار پیشرفت نماید. وزوز گوش نیز می تواند وجود داشته باشد و به یک کری کامل بیانجامد. از آنجا که این موضوع، موضوعی بسیار مهم است، از شما علاقه مندان به تعمیرات سمعک، دعوت می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید:

معمولا بیمار به علت وزوز گوش مراجعه نموده و از افت شنوایی خود بی خبر است. کری موقت در مسمومیت با سالیسیلات ها و کینینها(داروی موثر برای درمان بیماری مالاریا ) دیده می شود و در استعمال دیورتیک های موثر بر قوس هنله (فورسماید و ادکرین) نیز می تواند موقتی باشد که در صورت قطع سریع دارو آسیب حلزون متوقف می شود. کری در اثر مصرف آمینوگلیکوزید ها اغلب دائمی بوده و به ندرت ممکن است برگشت نماید. این کاهش شنوایی معمولا ۳ یا ۴ روز پس از درمان بروز می نماید و متعاقب یک دوز مصرفی نادر است.

داروها

نوع کری ایجاد شده در اثر آنتی بیوتیک ها و دیورتیک های موثر بر قوس هنله نیز با هم متفاوت است. در آنتی بیوتیک ها ابتدا فرکانس های بالا گرفتار شده و منحنی ادیوگرام دارای شیب تند است که با تشدید ضایعه ی حلزون – در انواع شدید- تدریجا به صورت صاف در می آید و تمام فرکانس ها را درگیر می سازد. حال آنکه در دیورتیک ها اغلب منحنی ادیوگرام صاف و یا با شیب خفیف بوده که با وزوز گوش شدید و ناراحت کننده ی آن هماهنگ است. این اتوتوکسیسیتی تقریبا همواره دو طرفه و قرینه می باشد. لکن علائم یک طرفه اتوتوکسیسیتی را رد نمی کند.

وزوز گوش در مصرف دیورتیک های حلقوی وریدی، بعد از چند دقیقه بارز شده و آزار بیمار را باعث می شود که توام با افت شنوایی در فرکانس های بالاست. اما آسیب های کمتر در اثر این گونه داروها، با کری پیش رونده و منحنی صاف و همراه با وزوز گوش متوسط است که چندان بیمار را آزار نمی دهد. سالیسیلات ها، کینین ها و ماندلامین داروهایی هستند که می توانند وزوز گوش بدون کری قابل کشف بدهند. بسیاری برای بهبود شنوایی خود از بهترین انواع سمعک، همانند سمعک زیمنس آلمان استفاده می نمایند.


[ بازدید : 117 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تازهای سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]