علائم عفونت در گوش خارجی چیست؟

سه شنبه 4 خرداد 1400
11:16
اهورا مشکینی

اتومایكوزیس عفونت قارچی در گوش خارجی است. عفونت قارچی گوش باعث التهاب، خشكی پوست و ترشحات بدبو در مجرای گوش می شود. معمولا افرادی که در آب و هوای گرم زندگی کرده و و یا در ورزش های آبی شرکت می کنند بیشتر می توانند برای ابتلا به این نوع عفونت گوش مستعد باشند. عفونت قارچی در گوش، اغلب به راحتی با داروهای موضعی ضد قارچ درمان می شود. در این مقاله، ما با جزئیات بیشتری به این عفونت و موارد مربوط به آن، از جمله علل، علائم، درمان و پیشگیری آن می پردازیم.

دلایل عفونت قارچی در گوش خارجی چه می تواند باشد؟

انواع مختلفی از قارچ وجود دارد که می تواند باعث عفونت قارچی گوش شود، اما معمولا این عفونت ها به دلیل قارچ های گونه های آسپرژیلوس و یا در برخی موارد کاندیدا ها اتفاق می افتند. اگرچه همه افراد هر روز در محیط های مختلف با انواع قارچ ها در تماس هستند اما در اکثر مواقع، قارچ های موجود مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در صورت تماس با قارچ ها، راحت تر از دیگران می توانند مبتلا به عفونت شوند. همچنین، افرادی که در آب و هوای گرم و یا گرمسیری زندگی می کنند، بیشتر دچار اتومایکوزیس می شوند، زیرا قارچ ها در مکان های گرم و مرطوب بهتر رشد می کنند.

سایر دلایل و عوامل خطرناک

سایر عواملی که می توانند سبب این عفونت شوند، عبارتند از:

  • زخم شدن گوش در اثر استفاده از سمعک یا گوش پاک کن
  • بیماری های مزمن پوستی مانند اگزما
  • بیماری دیابت
  • شرکت در ورزش های آبی، از جمله شنا یا موج سواری
  • فقدان موم گوش، که رشد باکتریایی یا قارچی را سرکوب می کند.

زخم شدن گوش در اثر استفاده از سمعک یا گوش پاک کن

هرچیزی که منجر به زخم شدن گوش شود احتمال ابتلا به عفونت قارچی را بالا می برد یکی از عوارض استفاده از گوش پاک کن و سمعک زخم شدن گوش است. بنابراین بهتر است هنگام استفاده از آن ها بسیار مراقب بود.

اگزمای گوش

اگزمای گوش

شاید در مورد اگزما در پوست دست یا صورت چیزهایی شنیده باشید اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که به طور دقیق اگزمای گوش چیست؟ افراد مبتلا به اگزمای گوش ممکن است متوجه خشکی و پوسته پوسته شدن در گوش یا اطراف گوش خود شوند. این علامت ممکن است پس از تماس با عوامل محرک خاصی مانند محصولات زیبایی یا جواهرات فلزی ایجاد شود. اگزمای گوش می تواند منجر به ایجاد عفونت قارچی در گوش خارجی شود. با استفاده از طیف وسیعی از روش های درمانی و پیشگیری، می توان علائم اگزمای گوش را کاهش داد. اگزمای گوش گاهی اوقات نیز می تواند بدون هیچ محرک مشخصی ایجاد شود.

بیماری دیابت

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بالاتری نسبت به انواع عفونت از جمله عفونت قارچی در گوش خارجی هستند، این موضوع ناشی از تغییر مکانیسم های دفاعی در بدن آن ها است که شامل اثر هیپرگلیسمی، اثر نوروپاتی، اختلال در پرفیوژن و تأخیر در زخم است.

علائم عفونت در گوش خارجی

علائم عفونت در گوش خارجی

از مهم ترین علائم عفونت گوش یا اوتومایکوزیس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش شنوایی
  • احساس پر بودن گوش
  • قرمزی گوش خارجی
  • خارش، (تفاوت شایع عفونت های قارچی نسبت به باکتری ها خارش است.)
  • درد
  • التهاب یا تورم
  • پوسته پوسته شدن
  • احساس زنگ زدن گوش
  • ایجاد ترشحات گوش، که می تواند سفید، زرد، خاکستری، سیاه یا سبز باشد.

این علائم به طور معمول در یک گوش رخ می دهد ، اما ممکن است هر دو گوش به طور همزمان تحت تأثیر قرار گیرند.

تشخیص بیماری

علائم اتومایكوزیس یا عفونت قارچی گوش را باید همیشه توسط پزشك ارزیابی كرد تا بتوان تشخیص و درمان صحیحی برای آن انجام داد. پزشک شرح حال کاملی را برای تعیین وجود فاکتورهای خطرناک در مورد فرد، تهیه می کند. آنها معاینه فیزیکی را انجام می دهند تا به داخل مجرای و پرده گوش نگاه کنند. پزشک همچنین ممکن است نمونه ای از مایعات گوش را برداشته و آنها را زیر میکروسکوپ نگاه کند. این کار به او کمک می کند که تشخیص دهد که عفونت از نوع قارچی است یا باکتریایی. همان طور که مشخص است تشخیص درست بیماری می تواند منجر به درمان مناسب و به موقع شود. گاهی ممکن است عفونت گوش ناشی از عفونت گوش میانی باشد که در برخی علایم با هم مشترک هستند اما باید توجه کرد که این نوع عفونت از نوع باکتریایی یا ویروسی است و با عفونت در گوش خارجی متفاوت است.

چگونه عفونت قارچی در گوش خارجی را درمان کنیم؟

چگونه عفونت قارچی در گوش خارجی را درمان کنیم؟

به محض تشخیص عفونت قارچی گوش، پزشک درمان صحیح را تجویز می کند. درمان می تواند شامل قطره گوش، کرم موضعی یا داروهای خوراکی باشد. پزشک معمولا برای درمان مراحل زیر را طی می کند:

تمیز کردن گوش خارجی

در مرحله اول، پزشک معمولاً باید گوش را تمیز کند. آن ها ممکن است برای این کار از یک ابزار مکش استفاده کنند. با تمیز کردن گوش، تجمع مواد از بین رفته و باعث می شود دارو بتواند موثرتر عمل کند. در مرحله بعدی، گوش تا حد ممکن خشک می شود تا از رشد بیشتر قارچ جلوگیری شود. توجه داشته باشید که فرد نباید سعی کند گوش های خود را با پنبه یا چیزهای دیگر تمیز کند، زیرا این امر می تواند وضعیت را بدتر کند.

استفاده از قطره گوش

استفاده از قطره گوش

برای درمان عفونت قارچی گوش، پزشک ممکن است قطره های گوش را که حاوی ماده ضد قارچی هستند تجویز کند. قطره های گوشی می توانند به درمان عفونت کمک کرده و از بروز مجدد آن جلوگیری کنند. تحقیقات ثابت کرده است که قطره های گوشی حاوی 1 درصد کلوتریمازول میزان بالایی از درمان و پیشگیری از عود را نشان می دهد. قطره های گوشی هم چنین ممکن است حاوی سایر مواد شیمیایی مثل اکونازول، میکونازول یا آمفوتریسین B نیز باشند.

داروهای موضعی

داروهای ضد قارچ همچنین ممکن است به صورت کرم موضعی باشد که روی گوش خارجی مالیده می شود. داروهای موضعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استات آلومینیوم
  • اسید سالیسیلیک
  • آب اکسیژنه

این داروها نیز می توانند به درمان قارچ کمک کرده و یا پوسته تشکیل شده روی گوش را نرم تر کنند تا داروها به صورت موثرتری بتوانند نفوذ کنند و درمان را انجام دهند.

داروهای خوراکی

داروهای خوراکی

داروهای خوراکی مورد استفاده در عفونت قارچی گوش، شامل ایتراکونازول یا ووریکونازول هستند که معمولاً برای عفونت های شدیدتر یا عفونت هایی که مصرف دارو های موضعی دشوار است می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. از طرف دیگر در برخی موارد گونه های قارچ در برابر قطره های گوشی مقاوم هستند که در این حالت نیز بهتر است از درمان های خوراکی استفاده کرد. البته باید توجه کرد که دارو های ضد قارچ خوراکی می تواند برای افرادی که بیماری های کبدی دارند مشکل ساز شود. برای تسکین درد های جزئی گوش نیز می توان از مسکن های بدون نسخه، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد.

درمانهای خانگی عفونت قارچی در گوش خارجی

چندین داروی خانگی ممکن است به درمان اتومایكوزیس کمک کند، اما قبل از امتحان آن ها بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. دارو های بدون نسخه که حاوی کاربامید پراکسید هستند می توانند موم گوش شما را تمیز کنند. گزینه دیگر استفاده از محلولی تشکیل شده از مقدار های مساوی سرکه سفید و الکل است.

عوارض عفونت قارچی در گوش خارجی

عوارض عفونت قارچی در گوش خارجی

در صورتی که عفونت قارچی گوش به طور کامل درمان نشود و یا این که بیمار به درمان پاسخ ندهد، اتومایکوزیس می تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود. از طرف دیگر اگر فرد به طور مداوم در معرض عوامل بیماری زا مثل آب های آلوده حاوی قارچ قرار بگیرد نیز می تواند سبب ادامه دار شدن این بیماری در فرد شود. التهاب و عفونت گوش خارجی در صورتی که ادامه پیدا کند ممکن است فراتر از گوش خارجی پیش روی کرده و حتی منجر به پارگی در پرده گوش شود. هم چنین در موارد حادتر ممکن است به گوش داخلی یا جمجمه سرایت کند. این نوع عفونت های پیشرفته معمولاً به درمان های قوی تر و یا حتی جراحی نیاز دارند. عوارض جدی این بیماری معمولا بیشتر در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا دیابت هستند رخ می دهد.

جلوگیری از ایجاد عفونت قارچی در گوش خارجی

موارد زیادی وجود دارند که با رعایت آن ها می توان از ابتلا به اتومایکوزیس تا حد زیادی پیشگیری کرد، از جمله:

  • موم موجود در گوش مقداری خاصیت ضد قارچی طبیعی دارد بنابراین بهتر است تلاش نکنید تا به طور کامل موم گوش خود را تمیز کنید.
  • بعد از شنا و استحمام گوش های خود را به طور کامل خشک کنید.
  • هنگام شنا از گوش گیر یا کلاه شنا استفاده کنید تا مانع ورود آب به گوش ها شوید.
  • اجتناب از خاراندن گوش زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند و حمله قارچ را آسان تر کند.
  • از قرار دادن گوش پاک کن در گوش اجتناب کنید.
  • ممکن است بخواهید از گرمای خشک مانند سشوار برای از بین بردن رطوبت گوش استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که از کمترین تنظیمات استفاده کرده و از قرار دادن سشوار خیلی نزدیک به گوش خودداری کنید.

کلام آخر

به طور کلی، اتومایکوزیس خطر زیادی ندارد و به راحتی با داروهای ضد قارچی درمان می شود. اما بهتر است تا حد امکان با رعایت موارد گفته شده از ابتلا به آن و یا ادامه دار شدن آن جلوگیری کرد.

منبع: https://bit.ly/3ugUPOs


[ بازدید : 58 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تازهای سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]