مشکلاتی که در صورت استفاده نکردن از سمعک به وجود می آید؟

دوشنبه 12 مهر 1400
14:05
اهورا مشکینی

عوارض استفاده نکردن از سمعک و مشکلات کم شنوایی

بسیاری از افرادی که از کم شنوایی رنج می برند ممکن است از سمعک استفاده نکنند. این موضوع سبب می شود تا کم شنوایی آن ها بر زندگی روزمره شان تاثیرات منفی زیادی داشته باشد و ضمن کاهش اعتماد به نفس، مشکلات شدید دیگری نیز برای آن ها ایجاد کند. در این مطلب قصد داریم تا با هم به بررسی برخی از عوارض استفاده نکردن از سمعک که می تواند شامل تشدید مشکلات گفتاری، کاهش عملکردهای شناختی، مشکلات حافظه، افسردگی، کاهش درآمد، بهره وری کمتر و کاهش فرصت های شغلی باشد، بپردازیم.

چرا افراد کم شنوا در برابر استفاده از سمعک مقاومت می کنند؟

همان طور که می دانیم، متداول ترین راه حل درمانی برای برطرف کردن مشکلات مربوط به کم شنوایی، استفاده از سمعک مناسب است. اما بسیاری از افراد ممکن است در برابر استفاده از سمعک، مقاومت از خود نشان دهند و دلیل آن ممکن است این باشد که هنوز به طور کامل مطمئن نباشند که آیا سمعک به شنوایی کمک می کند و یا ترجیح بدهند راه حل های دیگری مثل افزایش صدا ها را برای برطرف کردن کم شنوایی خود امتحان کنند. دلایل دیگر آن می تواند به مسائل مربوط به دید جامعه در مورد استفاده از سمعک و یا هزینه های آن باشد. غافل از این که در بسیاری از موارد عدم استفاده از سمعک می تواند مشکلات بیشتری برای آن ها به وجود بیاورد.

اگر از سمعک استفاده نکنم آیا شنوایی من بدتر خواهد شد؟

اگر از سمعک استفاده نکنم آیا شنوایی من بدتر خواهد شد؟
اگر از سمعک استفاده نکنم آیا شنوایی من بدتر خواهد شد؟

اولین سوالی که ممکن است برای افراد دارای مشکلات کم شنوایی در رابطه با استفاده از سمعک پیش بیاید این است که آیا یکی از عوارض استفاده نکردن از سمعک می تواند کاهش بیشتر و شدیدتر شنوایی آن ها باشد؟ شاید جالب باشد که بدانیم حتی در صورتی که استفاده از سمعک به صورت مرتب و همیشگی انجام شود باز هم ممکن است افت شنوایی ادامه دار باشد و یا به عبارت دیگر، عدم استفاده از سمعک به معنای این نیست که قدرت شنوایی شما لزوما بدتر شود. چیزی که مهم تر است این است که این عدم استفاده، روی توانایی های پراهمیت دیگری مثل گفتار می تواند تاثیرگذار باشد.

آشنایی پایه ای با کاهش شنوایی

بنابراین بهتر است ابتدا به یکی از مهم ترین عوارض استفاده نکردن از سمعک که تاثیر منفی بر گفتار است بپردازیم. کاهش شنوایی به معنای از دست دادن صداهای خاص است. مشکل از دست دادن برخی از صداها این است که عصب شنوایی در مغز شما در برابر آن ها تحریک کافی را ندارد. در واقع، برای این که اعصاب به صورت بهینه کار کنند، به تحریک نیاز دارند. وقتی عصبی از کار می افتد، فعالیت کمتری در مجموعه شنوایی وجود دارد که صداهایی را که می شنویم پردازش می کند. در اینجا اهمیت کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا مطرح می شود

روند تاثیر شنوایی بر بهبود گفتار

روند تاثیر شنوایی بر بهبود گفتار

درست همانطور که شما برای سالم نگه داشتن بدن خود به ورزش نیاز دارید، گوش های شما نیز به طور مداوم باید صداها را بشنوند و آن ها را تشخیص دهند تا عملکرد خود را بهتر و بهتر کنند. اتفاقی که وقتی کاهش شنوایی خود را بدون معالجه رها می کنید می افتد این است که حتی اگر قادر به شنیدن گفتار باشید، نمی توانید آن را درک کرده و یا تشخیص دهید زیرا عصب به خوبی کار نمی کند. با این حال، هنگامی که از سمعک استفاده می کنید، مغز شما تحریک کافی را برای ادامه عملکرد مناسب دریافت می کند. بنابراین، هرچه بیشتر برای استفاده از سمعک تعلل کنید، تحریک مغز و اعصاب شنوایی شما کمتر شده و در تشخیص گفتار بدتر می شوید. وقتی عصب شما تحت تأثیر قرار گرفت، دیگر نمی توانید این آسیب را جبران کنید و این از عوارض استفاده نکردن از سمعک است.

تاثیرات عاطفی و احساسی ناشی از عدم استفاده از سمعک

در طی چندین مطالعه، تاثیرات عاطفی و احساسی که به نوعی عوارض استفاده نکردن از سمعک محسوب می شوند بررسی شده است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تحریک پذیری، منفی گرایی و عصبانیت
• خستگی، تنش، استرس و افسردگی
• اجتناب یا کناره گیری از موقعیت های اجتماعی
• طرد اجتماعی و تنهایی
• کاهش هوشیاری و افزایش خطر برای ایمنی شخصی

وقتی کم شنوایی دارید، ممکن است در یک مکالمه در یک گروه به سختی مکالمه را دنبال کنید. به دلیل این مشکل، به احتمال زیاد از دید و بازدید با دوستان و خانواده خود کناره گیری می کنید که با گذشت زمان منجر به افسردگی و اضطراب می شود. علاوه بر این احتمال حضور در یک جلسه کاری یا یک اجتماع بزرگ، جایی که مکالمات متعددی در آن اتفاق می افتد، می تواند احساس اضطراب در شما ایجاد کند.

کاهش عملکردهای شناختی

کاهش عملکرد های شناختی

علاوه بر تأثیرات بر سلامت احساسی، از دیگر عوارض استفاده نکردن از سمعک می توان به عملکردهای شناختی نیز اشاره کرد. وقتی توانایی شنیدن شما کاهش می یابد، مغز تحریک کمتری نسبت به حالت معمول دریافت می کند، زیرا برای شناسایی اصوات و تفاوت های ظریف مختلف کار نمی کند. با گذشت زمان، این عدم ورزش برای مغز شما می تواند منجر به از دست دادن حافظه یا حتی زوال عقل شود. به مغز خود به همان روشی که در مورد بدن خود فکر می کنید، فکر کنید. تنها در صورتی که عضلات مختلف بدن خود را تمرین دهید، آن ها قادر خواهند بود توانایی و سلامتی خود را حفظ کنند. به همین ترتیب استفاده نکردن از سمعک برای افرادی که دارای افت شنوایی هستند می تواند روی مغز تاثیر گذاشته و بخشی از آن را که مسئول انتقال صدا است ضعیف تر کند.

کاهش حافظه

تحقیقات تأیید کرده است که کاهش حافظه می تواند یکی از عوارض استفاده نکردن از سمعک باشد. برای درک اینکه چرا عملکرد شنوایی بر حافظه تأثیر می گذارد، بررسی تأثیر کلی کاهش شنوایی بر روی فرد اهمیت دارد که در ادامه به بررسی موارد مهم آن پرداخته می شود.

نیاز به تمرکز

نیاز به تمرکز
نیاز به تمرکز

هنگامی که فردی دچار کم شنوایی است، باید خیلی بیشتر تمرکز کند تا صداها را تشخیص دهد. به عنوان مثال اگر با کسی مکالمه دارد، تمرکز وی در جهت رمزگشایی از صحبت های شخص و تلاش برای درک آن است. این بدان معناست که مغز کمتر در حفظ اطلاعات متمرکز است. با توجه به افزایش تمرکز مورد نیاز برای دنبال کردن مکالمه، مغز اطلاعات را ذخیره نمی کند و بیش تر از آن که مطالب را حفظ کند، مشغول گوش دادن و تفسیر اصوات است. به این ترتیب اگر او تلاش کند که جزئیات مکالمه را به یاد بیاورد متوجه خواهد شد که اطلاعات زیادی موجود نیست و قادر به یادآوری آنچه شنیده است نیست. به همین دلیل، داده های مورد نیاز برای عملکرد یادآوری را در مغز برای کار موثر نخواهد داشت.

افزایش انزوا

کاهش شنوایی درمان نشده اغلب منجر به تنهایی و گوشه گیری می شود. هنگامی که منزوی هستید، مغز شما در معرض محرک های کمتری قرار می گیرد. در نتیجه، نیازی به سختی کار نیست و کمتر فعال می شود. این می تواند منجر به تغییرات ساختاری شود و حتی باعث کوچک شدن مغز شود. انزوا و گوشه گیری به این معنی است که عملکرد حافظه شما هر چند وقت یک بار انجام می شود و این باعث کاهش ظرفیت آن می شود. طبیعتاً این تأثیر منفی بر عملکرد مغز دارد و وقتی زمان یادآوری اطلاعات فرا می رسد، کاهش عملکرد حافظه موجب می شود که به خاطر سپردن موارد برای شما دشوارتر باشد.

اضطراب و افسردگی

اضطراب و افسردگی
اضطراب و افسردگی

اگر کاهش شنوایی به طور موثر درمان نشود، می تواند خطر ایجاد مشکلات روحی و روانی را افزایش دهد. بسیاری از افراد دریافته اند که کاهش شنوایی بر سلامت روان آنها تأثیر منفی دارد، به طوری که تعداد قابل توجهی از افراد دچار افزایش اضطراب و افسردگی می شوند. مطالعات در مورد افسردگی نشان داده است که می تواند نحوه عملکرد مغز را تغییر دهد. هنگامی که افسردگی حافظه را تحت تأثیر قرار می دهد، به این معنی است که شما قادر نیستید اطلاعات مورد نیاز خود را حفظ کرده و به خاطر بیاورید.

شناسایی از دست دادن حافظه مربوط به شنوایی

اگر دچار کاهش حافظه شده اید، مهم است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید. یک تست شنوایی ساده می تواند عملکرد شنوایی شما را ارزیابی کند و تشخیص دهد که آیا شما از کم شنوایی رنج می برید یا خیر. حتی کاهش شنوایی نسبتاً خفیف نیز ممکن است مشکلات حافظه ای ایجاد کند بدون آن که خود فرد از کم شنوایی خود آگاه باشد. در حقیقت، ممکن است قبل از اطلاع از کاهش عملکرد شنوایی، متوجه کاهش حافظه خود شوید. پس از تشخیص کم شنوایی، با کسب اطلاعات بیشتر در مورد راهنمای خرید سمعک می توانید سمعکی مناسب تهیه کنید.

مزایای استفاده از سمعک

مزایای استفاده از سمعک

درمان کم شنوایی اولین قدم برای داشتن زندگی سالم تر و شادتر است. استفاده از سمعک های مناسب می تواند زندگی شما را غنی کند و درهای زیادی را که ممکن است در طول سالها برای شما بسته شده باشد، دوباره باز کند. هنگام خرید سمعک بهتر است بسیار بررسی کرده و حتی الامکان برندهای معتبری مثل سمعک اتیکن، ویدکس و غیره را در نظر داشته باشید.
از دیگر مزایای درمان افت شنوایی با سمعک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• احساس امنیت در تردد های شهری
• شرکت در مهمانی ها و دورهمی ها در محیط های پر سر و صدا
• لذت بردن و درک مکالمه ها

چگونه می توان کمک گرفت؟

کاهش شنوایی مربوط به سن خاصی نیست و می تواند همه را تحت تأثیر قرار دهد، از نوزادان گرفته تا بزرگسالان و افراد مسن. بهترین راه برای دانستن چگونگی کمک گرفتن، تعیین وقت ملاقات با متخصص شنوایی است. او می تواند در تعیین نوع و میزان کاهش شنوایی شما به شما کمک کرده و برندهای سمعک که معتبر بوده و کارایی بالایی دارند را به شما معرفی کند. به این ترتیب شما می توانید زندگی شادتر و رضایت مندانه تری را تجربه کنید. اگر فکر می کنید شما یا یکی از عزیزانتان از کم شنوایی رنج می برید، روز دیگری را به تأخیر نیندازید. به یک مرکز تخصصی شنوایی معتبر مثل کلینیک سمعک قلهک مراجعه کنید و اولین قدم را به سمت دنیایی با شنوایی بهتر بردارید.

منبع: https://bit.ly/3Ffqzu4


[ بازدید : 86 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تازهای سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]