آیا کرونا بر گوش تاثیر دارد ؟

دوشنبه 7 تير 1400
15:20
اهورا مشکینی

تاثیر کرونا بر گوش

همان طور که می دانیم ویروس کرونا از دسامبر 2019 در ووهان چین شناسایی شد و در طی مدت کوتاهی سراسر کشورهای دنیا را درگیر یک همه گیری ویروسی جدی کرد. عوارض بالینی این بیماری شدت ها و انواع مختلفی داشته و از عفونت و عوارض تنفسی خفیف تا عوارض تنفسی حاد، سندرم پریشانی، ذات الریه، نارسایی چند اندام و نهایتا مرگ، متفاوت است. بیماری کووید 19 اغلب در ابتدا با علائمی در گوش، حلق و بینی، از جمله سرفه، گلو درد، تنگی نفس، از بین رفتن حس بویایی و چشایی ظاهر می شود. با این حال، مستندات و گزارش های کمی در مورد آسیب های ناشی از بیماری به گوش ها وجود دارد. در این مقاله ما به مطالعه ای که بر روی یک بیمار کرونایی 18 ساله انجام شده است می پردازیم تا ببینیم که کرونا چه تاثیری ممکن است بر روی گوش ها داشته باشد.

بررسی یک مطالعه علمی

این مطالعه در سال 2021 با همکاری دانشگاه کلمبیا در مجله Otology & Neurotology چاپ شده است و به بررسی موردی درباره یک بیمار 18 ساله می پردازد که به طور ناگهانی دچار افت شنوایی حسی عصبی دو طرفه شده است. در ابتدا علائم بیمار شرح داده شده و درمان های تجویز شده برای وی معرفی می گردد و وضعیت وی تحلیل می گردد.

وضعیت علائم کلی بیمار

وضعیت علائم کلی بیمار

یک خانم 18 ساله که در حدود 7 هفته از شروع افت شنوایی حسی عصبی ناگهانی (SSNHL) دو طرفه در آن می گذشت، به کلینیک گوش و حلق و بینی معرفی شد. این بیمار دارای علائم احساس پری در گوش ها و سرگیجه همراه با حالت تهوع و هم چنین از دست دادن حس بویایی و چشایی بود. به گفته وی، تست آنتی بادی کووید 19 در پدرش مثبت بوده است. معاینات اتومیکروسکوپی طبیعی بود و چیز خاصی نشان نمی داد در حالی که ارزیابی های شنوایی سنجی اولیه ای که یک هفته قبل در یک موسسه انجام داده بود نشان دهنده SNHL متوسط ​​تا شدید بود. علائم عصبی دیگری مانند ضعف اندام ها، دوبینی، سردرد، اختلال تکلم یا نوروپاتی جمجمه (بیماری های عصبی) در بیمار دیده نشد. هم چنین وی سابقه قبلی هرگونه افت شنوایی را انکار کرد. هیچ داروی خاصی مصرف نکرده بود و هیچگونه حساسیت دارویی نداشت.

افت شنوایی ناگهانی حسی عصبی دو طرفه SSNHL

افت شنوایی ناگهانی حسی عصبی به صورت دو طرفه SSNHL بسیار نادر است و هنگامی که فردی دچار آن می شود نگرانی ها در مورد دلایل مربوط به انواع بیماری های ممکن مثل بیماری های عروقی، متابولیسمی، خود ایمنی، عفونی، نئوپلاستی، سمی، تروماتیک یا التهابی در مورد فرد، افزایش می یابد. همان طور که گفته شد این گزارش منحصرا به بررسی یک مورد ابتلا به افت شنوایی ناگهانی حسی عصبی دو طرفه (SSNHL )، با علائم احساس پری در گوش و سرگیجه در بیماری با عفونت ثبت شده یSARS-CoV-2 (آزمایش سرولوژی IgG مثبت) و مشاهده خونریزی داخل لابیرنتی دو طرفه در ارزیابی با MRI، می پردازد.

درمان های اولیه

درمان های اولیه

بیمار دو دوره ی درمانی با استفاده از داروی پردنیزون خوراکی با دوز بالا به همراه تزریقIT) ( انجام داد. دوره دوم داروهای استروئیدی خوراکی از طرف خانواده بیمار درخواست شد زیرا آن ها معتقد بودند که دوره اولیه در راستای بهبود بیمار کمک کننده بوده است.

آزمایش ها و ارزیابی های صورت گرفته بر روی بیمار

3 هفته پس از ویزیت اولیه (تقریباً 10 هفته پس از بروز علائم) آزمایش ها و ارزیابی ها برای سنجش وضعیت بیمار انجام شد که نتایج آن نشان داد تعداد گلبول های سفید خون، سروم آلبومین، سرعت رسوب گلبول های قرمزESR) ) و تیتر آنتی بادی های ضد هسته سازگار با عفونت افزایش پیدا کرده است. هموگلوبین، هماتوکریت، D-dimer، تعداد پلاکت و زمان پروترومبین نرمال بود. آزمایش سرولوژی نیز انجام شد که نتایج آن برای آنتی بادی های IgG COVID-19 مثبت و تکثیر اسید نوکلئیکNAA) ) برای SARS-CoV-2 منفی بود.

تصاویر MRI

تصاویرMRI

ام آر آی مغز و کانال شنوایی داخلی(IAC) نیز تقریباً 8 هفته پس از شروع علائم افت شنوایی در بیمار انجام شد. تصاویر سه بعدیMRI سیگنال بالا در حلزون گوش چپ، دهلیز و همچنین بخش های جانبی و فوقانی کانال های نیم دایره ای را تایید کرد. سیگنال ظریف غیر عادی در تصاویر MRI (3D-FLAIR) نیز وجود داشت که در حلزون و کانال نیم دایره ای گوش راست دیده شد. تصاویر T1-weighted نیز نشان دهنده ی شدت بیش از حد در این مناطق بود که به احتمال زیاد به دلیل وجود متهموگلوبین خون بوده است. هیچ توده یا پیشرفت غیرعادی در کانال های شنوایی داخلی وجود نداشت. به طور کلی، این یافته ها با خونریزی دوطرفه داخل لابیرنتی برای گوش چپ بیشتر از گوش راست سازگار بود.

نتایج پس از درمان های اولیه

گوش راست بیمار 18 ساله، SNHL نوسانی را نشان می داد که پس از هر دوره مصرف استروئیدها بهبود پیدا کرد و گزینه احتمال پاسخ به استروئیدها را در این نوع افت شنوایی، قوی تر کرد. گوش چپ او یک HL پیش رونده را نشان داد که منجر به یک MHL شدید تا عمیق با درجه تشخیص کلمات بسیار ضعیف شده بود. همپوشانی رسانای MHL در سمت چپ ممکن است به دلیل عواقب ناشی از تزریق IT، شامل مایعات باقیمانده، میرینوسکلروزی، تمپانو اسکلروزی بوده باشد. وی همچنین رفع علائم دهلیزی را در خود نشان داد. قابل توجه است که دوره درمان اولیه استروئیدهای خوراکی وی تقریباً 6 هفته پس از شروع علائم آغاز شد که بسیار دیرتر از پنجره 2 هفته ای است که آکادمی گوش، حلق و بینی آمریکا در دستورالعمل جراحی بالینی خود برای شروع درمان SSNHL توصیه کرده است.

احتمال ارتباط بین عفونت COVID-19 و افت شنوایی ناگهانی SSNHL

احتمال ارتباط بین عفونت COVID-19 و افت شنوایی ناگهانی SSNHL

با توجه به این که بیمار به طور متفاوتی برای عفونت ویروسی COVID-19 بدون علامت بود، بنابراین آزمایش NAA برای این نوع عفونت حاد COVID-19 در شروع علائم اتولوژیک (شنوایی) برای او انجام نشده بود. در طی پیگیری های بیمار در جهت معالجه افت شنوایی، آزمایش سرولوژی تقریباً 10 هفته پس از بروز علائم برای او انجام شد و نتایج حاصل از آن نشان داد که بیمار از نظر آنتی بادی های COVID-19 IgG مثبت است. با توجه به این که آنتی بادی IgG به طور معمول 2 تا 3 هفته پس از بروز علائم، قابل تشخیص است بنابراین، این احتمال وجود دارد که شروع علائم اتولوژیک (شنوایی) بیمار، همزمان با ابتلا به عفونت بیمار درست چند هفته قبل از مراجعه اولیه به کلینیک شنوایی، رخ داده است. بنابراین، علائم اتولوژیک یا شنوایی بیمار احتمالاً به دلیل عفونت COVID-19 و مرتبط با خونریزی دوطرفه داخل لابیرنتی است.

دلایل دیگر با احتمال های کمتر

دلایل دیگری که می توانسته موجب این افت شنوایی ناگهانی گردد احتمال های بسیار کمتری دارند. این دلایل می توانند مربوط به تشخیص افتراقی شامل بیماری منیر، بیماری خود ایمنی گوش داخلی، سندرم کوگان، و سندرم های هایپر ویسکوزیته باشند.

مطالعات قبلی در مورد علائم اتولوژیک (شنوایی) COVID-19

مطالعات قبلی در مورد علائم اتولوژیک (شنوایی) COVID-19

مطالعات مستند کمی در مورد تظاهرات و علائم اتولوژیک عفونت ویروسی COVID-19، انجام شده است و گزارش های HL در بیماران مبتلا به COVID-19 محدود است. در یک گزارش دو ویژگی آستانه شنوایی صداهای خالص با فرکانس بالا و گسيل‏هاي صوتي برانگيختۀ گذرا (TEOAEs) در افراد مختلف با هم مقایسه شد و نتایج نشان داد که افرادی که تست PCR آن ها مثبت است (اگرچه بدون علامت هستند) این دو ویژگی ضعیف تر از افرادی است که به ویروس آلوده نشده اند. در یک مورد دیگر، بیماری مبتلا به COVID-19 همراه با افت شنوایی حسی عصبی ناگهانیSNHL) ) گزارش شده اما متاسفانه هیچ اطلاعات شنوایی سنجی یا تصویربرداری در مورد آن ارائه نگردیده است. در واقع، مطابق با اطلاعات جمع آوری شده توسط نویسندگان این مقاله، هیچ گزارشی از شناسایی علائم دهلیزی و شنوایی مرتبط با COVID-19 وجود ندارد.

بررسی علائم عصبی مرتبط با COVID-19

علائم عصبی غیر اختصاصی از جمله سرگیجه در بیماران مبتلا به COVID-19 نسبتاً متداول است. به طوری که یک مطالعه موردی گسترده، بیان می کند که 8/16 درصد از بیماران مبتلا به این نوع ویروس، دارای سرگیجه هستند. اگرچه مکانیسمی که موجب می شود که COVID-19 سرگیجه ایجاد کند مشخص نیست، اما به نظر می رسد این بیماری همراه با نوروپاتی های جمجمه باشد که در نتیجه آن اختلال در حس بویایی و بینایی به وجود می آید. این امکان وجود دارد که یک عفونت COVID-19 باعث لابیرنتیت یا نوریت دهلیزی، که معمولاً در عفونت های ویروسی شایع است، شود.

آیا عفونت ویروسی می تواند منجر به SSNHL شود؟

آیا عفونت ویروسی می تواند منجر به SSNHL شود؟

شواهد زیادی برای عفونت ویروسی به عنوان دلیلی برای SSNHL وجود دارد. مکانیزم های احتمالی آن ها شامل حمله مستقیم ویروس به عصب لابیرنتی یا حلزونی، فعال سازی مجدد ویروس پنهان در گانگلیون مارپیچی و مکانیسم ایمن سازی در یک عفونت ویروسی سیستمی است. اگرچه ایجاد SNHL نوسانی در گوش راست بیمار در افت شنوایی های حسی عصبی دو طرفه غیرمعمول است، اما این می تواند یکی از مشخصه های بیماری منیر باشد. زیرا همان طور که می دانیم عفونت های ویروسی یک علت بالقوه برای بیماری منیر به شمار می روند.

پیامد خونریزی داخل لابیرنتی

خون رسانی طبیعی به حلزون گوش برای حفظ توازن یون ها و مایعات در گوش داخلی ضروری است. سلول های مویین حسی در برابر ایسکمی آسیب پذیر هستند. یک خونریزی در میکروسیرکولاسیون حلزون گوش (به عنوان مثال ، خونریزی داخل لابیرنتی) می تواند منجر به اختلال در پتانسیل درون ریزی حلزون، انتقال یون ها و تعادل مایع اندولنفی که برای عملکرد طبیعی شنوایی ضروری است، شود. تصاویر سه بعدی MRI در جهت تشخیص پاتولوژی گوش داخلی مثل خونریزی داخل لابیرنتی مفید بود.

نتیجه گیری نهایی

به طور کلی مشاهدات کم و گزارش های بسیار محدودی در مورد SSNHL در طی همه گیری کووید 19 وجود دارد و هیچ بررسی مستندی ارتباط قوی بین کووید 19 و افت شنوایی ناگهانی حسی عصبی را ثبت نکرده است. این مطالعه بالینی گزارشی از یک مورد SSNHL دو طرفه، به همراه علائمی مثل احساس پری و سرگیجه در بیماری بود که مبتلا به خونریزی دوطرفه داخل لابیرنتی شده بوده و در تست سرولوژی IgG (سروم شناسی خون) عفونت SARS-CoV-2 مشاهده شد. علائم اتولوژیک (گوش شناسی) مشاهده شده در این بیمار را می توان به احتمال زیاد به خونریزی داخل حلزونی (لابیرنتین) ناشی از انعقاد مرتبط با COVID-19 و یا حمله ویروسی مستقیم به عصب حلزون نسبت داد.

منبع: آیا کرونا بر گوش تاثیر دارد ؟


برچسب ها: کرونا و گوش ,
[ بازدید : 69 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تازهای سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]