شست و شوی گوش باید چگونه انجام شود؟

شنبه 19 تير 1400
15:55
اهورا مشکینی

چه موقع باید برای شست و شوی گوش به پزشک مراجعه کرد؟

جرم گوش ماده ای مفید و طبیعی برای دفاع از بدن شماست. این ماده مفید، مانع ورود آلودگی ها به گوش شده، مجرای آن را تمیز و روان کرده و علاوه بر این روند رشد باکتری ها را نیز کند می کند. اما در صورتی که افراد تلاش کنند تا جرم گوش خود را با گوش پاک کن یا اجسامی دیگر شبیه گیره، تمیز کنند این کار سبب می شود که موم به سمت پرده گوش کشیده شده و در آن جا تجمع کرده و در نهایت سفت و سخت شود. در این حالت مجرای گوش توسط موم دچار انسداد شده و ممکن است سبب ایجاد مشکلات بعدی برای فرد گردد. بنابراین لازم است تا فرد برای انجام شست و شوی گوش به پزشک مراجعه کند.

دلایلی که ممکن است گوش به شست و شو نیاز داشته باشد

به جز انسداد گوش در اثر تجمع موم، ممکن است شرایط دیگری نیز ایجاد شود که نیاز به شست و شوی گوش وجود داشته باشد. از جمله این دلایل می توان به ورود حشرات و یا هرگونه جسم خارجی ریز به گوش اشاره کرد. باید توجه کرد که مجرا و پرده گوش شما ظریف است و در اثر تجمع شدید موم در انتهای گوش به راحتی ممکن است آسیب ببیند. بنابراین بهتر است سعی نکنید با هر گونه وسیله ای جرم گوش را خارج کنید و این کار را به پزشک بسپارید.

موم گوش چیست و چه کاری انجام می دهد؟

موم گوش چیست و چه کاری انجام می دهد؟

مجرای گوش ماده ای مومی شکل به نام سرومن تولید می کند که بیشتر با نام موم گوش شناخته می شود. این موم از گوش در برابر گرد و غبار، ذرات خارجی و میکروارگانیسم ها و همچنین از پوست کانال گوش در برابر تحریکات محیطی محافظت می کند. اگر جرم گوش وجود نداشته باشد، موجب می شود که گوش خشک شده و دچار خارش شود.

آیا گوش ها نیاز به تمیز کردن دارند؟

دلیل این که وسوسه می شویم گوش هایمان را تمیز کنیم به دلیل وجود و تجمع موم و حس چرب بودن آن است. اما بهتر است بدانیم بدن انسان معمولاً در نگهداری از اعضای خود به خوبی عمل می کند. این در مورد گوش ها نیز صادق است. بنابراین به طور معمول نیازی به تمیز کردن گوش نیست. چرا که موم به طور خود به خود در اثر حرکات فک که ناشی از حرف زدن و یا جویدن است به دهانه خارجی مجرای گوش منتقل می شود. بنابراین در حالت نرمال، مجاری گوش شما نیازی به تمیز کردن ندارند.

چه زمانی موم گوش موجب انسداد مجرای آن می شود؟

چه زمانی موم گوش موجب انسداد مجرای آن می شود؟

گاهی در برخی افراد، موم گوش بیش از حد لازم تولید می شود، یا به طور طبیعی در چرخه خود مجرای گوش را ترک نمی کند. در این حالت تجمع زیاد آن سبب انسداد گوش می شود که ممکن است یکی از علل انواع کم شنوایی موقت باشد. شایع ترین علت انسداد گوش، تلاش زیاد برای تمیز کردن آن در خانه است. استفاده از گوش پاک کن، سنجاق ها، گیره های مو یا سایر اشیا می تواند موم را به عمق بیشتر فشار داده و در نهایت با افزایش تجمع و سفت شدن آن مجرای گوش را مسدود کند که دراین حالت باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرد. همچنین اگر مرتباً از هدفون استفاده می کنید، احتمال تجمع موم در گوش بالا می رود زیرا هدفون ها ممکن است به طور ناخواسته مانع خروج موم از مجاری گوش شده و باعث انسداد شوند.

علائم و نشانه های تجمع موم در گوش

زمانی که فرد علائم و نشانه های تجمع موم گوش را مشاهده کرد لازم است که جهت خارج کردن موم و شست و شوی گوش اقدام نماید. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گوش درد
  • احساس پری در گوش آسیب دیده
  • صدای زنگ یا وزوز در گوش
  • کاهش شنوایی ناگهانی یا جزئی، که معمولاً موقتی است. (برای این که تشخیص بدهید که دچار کم شنوایی شده اید باید به خوبی بدانید که علائم دقیق کم شنوایی چیست)
  • سرگیجه
  • سرفه کردن

گاهی ممکن است علائم و نشانه های متفاوتی نیز دیده شود. باید توجه کرد که شکل ظاهری موم گوش از زرد روشن تا قهوه ای تیره متفاوت است و رنگ های تیره لزوماً نشان دهنده انسداد نیستند.

تشخیص دقیق انسداد و تجمع موم در گوش

تشخیص دقیق انسداد و تجمع موم در گوش
تشخیص دقیق انسداد و تجمع موم در گوش

البته باید توجه کرد که داشتن علائم و نشانه هایی مانند گوش درد یا کاهش شنوایی، لزوماً به معنای تجمع موم نیست. ممکن است بیماری های دیگری سبب بروز این علائم شده باشند. برای مثال بیماری منییر نیز دارای علائمی مانند سرگیجه، وزوز و احساس پری در گوش است. بنابراین در صورت مکرر بودن هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید. ارزیابی پزشکی کامل می تواند کمک کند تا مطمئن شوید که دچار انسداد گوش شده اید و نیاز به شست و شو دارید. پزشک گوش ها را بررسی کرده و با دستگاه خاصی مجرای آن ها را نگاه می کنند و به این ترتیب علت را پیدا می کند.

جرم گوش در کودکان

کودکان مانند بزرگسالان به طور طبیعی جرم گوش تولید می کنند. اگرچه ممکن است برداشتن موم گوش آن ها وسوسه انگیز باشد، اما انجام این کار می تواند به گوش کودک آسیب برساند. اگر مشکوک هستید که فرزند شما جرم گوش گرفته و نیاز به شست و شو دارد، بهتر است به متخصص اطفال مراجعه کنید. همچنین ممکن است پزشک در معاینات منظم کودک متوجه موم اضافی شود و در صورت لزوم آن را خارج کند. اگر متوجه شدید فرزندتان انگشت یا سایر اشیا را از برای تحریک روی گوش خود می چسباند، از پزشک وی بخواهید تا گوش هایش را از نظر تجمع موم بررسی کند.

جرم گوش در افراد مسن

جرم گوش در افراد مسن

جرم گوش در افراد مسن نیز ممکن است مشکل ساز شود. در حقیقت، بیشتر موارد کاهش شنوایی در افراد مسن ناشی از تجمع موم گوش است. یکی از دلایل این موضوع، کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا در این رده سنی است که نسبت به سنین دیگر، بسیار بیشتر رایج است. سمعک می تواند به انسداد موم کمک کرده که در نتیجه آن صداها خفه تر به نظر می رسند.

چگونه از شر جرم گوش خلاص شویم؟

هرگز نباید خودتان تلاش کنید تا تجمع جرم گوش را از بین ببرید. این می تواند آسیب بزرگی به گوش شما وارد کند و منجر به عفونت، کاهش شنوایی و یا پارگی پرده ی گوش شود. شما صرفا کافی است که موم اضافی خارج شده در دهانه خارجی مجرای گوش را با گوش پاک کن تمیز کنید.

درمان های خانگی

درمان های خانگی

در برخی موارد خفیف می توان با استفاده از روشهای خانگی برای خارج کردن تجمع موم گوش اقدام کرد. ابتدا باید نرم کردن موم گوش با استفاده از چند قطره روغن کودک، گلیسیرین یا پراکسید هیدروژن انجام شود. بعد از یکی دو روز، وقتی موم نرم شد، از یک سرنگ کوچک استفاده کنید و آب گرم را به آرامی در مجرای گوش وارد کنید. سر را کج کرده و گوش خارجی را به سمت بالا و عقب بکشید تا کانال گوش صاف شود. سپس سر را به پهلو قرار دهید تا آب تخلیه شود. بعد از اتمام کار، گوش خارجی را به آرامی خشک کنید. ممکن است لازم باشد این مراحل چند بار تکرار شود. اگر بعد از چند بار تکرار، علائم بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید. باید توجه کرد که بهتر است قبل از انجام هرگونه درمان خانگی نیز با یک پزشک مشورت کنید.

از پزشک خود کمک بگیرید

بیشتر افراد برای برداشتن موم به شست و شوی گوش توسط پزشک نیاز دارند. پزشک می تواند از اتوسکوپ، ابزاری روشن با ذره بین، برای دیدن واضح مجرای داخلی گوش شما استفاده کنند. برای از بین بردن تجمع موم، پزشک ممکن است از موارد زیر استفاده کند:

  • آبیاری (irrigation)
  • مکش (Suction)
  • کورت

دستورالعمل های پزشک خود را برای مراقبت های بعدی با دقت دنبال کنید. در اکثر افراد، شنوایی غالباً بلافاصله به حالت طبیعی برمی گردد. با این حال، برخی افراد مستعد تولید موم زیاد هستند و دوباره ممکن است با گذشت زمان با این مشکل روبرو شوند.

روش irrigation

روش irrigation

یکی از روش های شست و شوی گوش، روش irrigation است. این روش شامل قرار دادن مایعات در گوش برای بیرون ریختن موم گوش است. پزشکان این روش را برای افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند و یا جراحی پرده گوش انجام داده اند توصیه نمی کنند. این روش کاملا مشابه با روشی است که در قسمت درمان خانگی توضیح داده شد. می توان از کیت های آماده نیز برای این کار استفاده کرد. نکته مهم دیگر استفاده از آب در دمای اتاق است. آبی که خیلی سرد یا گرم باشد می تواند باعث سرگیجه شده و منجر به تحریک اعصاب شود. آب گرم همچنین می تواند پرده گوش را بسوزاند.

عوارض جانبی و خطرات

بعضی از گروه ها نباید از این روش برای شست و شوی گوش استفاده کنند زیرا خطر سوراخ شدن پرده گوش در آن ها بیشتر است. این افراد شامل افرادی هستند که اوتیت خارجی شدید دارند. برخی از عوارض جانبی احتمالی این روش شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • آسیب به گوش میانی
  • اوتیت خارجی

روش Suction

روش Suction

در این روش، پزشک از خلا بسیار ناچیزی استفاده می کند تا به آرامی مکش ایجاد کرده و موم را خارج کند. این روش در مقایسه با سایر تکنیک ها کمتر در دسترس است زیرا خرید تجهیزات آن برای کلینیک ها نسبتا گران تمام می شود. قبل از انجام این کار، پزشک از فرد سوالاتی می پرسد تا در مورد شرایط قبلی گوش و علائم فعلی وی اطلاعات کسب کند. هنگامی که پزشک سابقه پزشکی فرد را ثبت کرد، یک خلا کم و پیوسته را در گوش قرار می دهد تا جرم آن را جدا کند. ممکن است در حین انجام این کار فرد مقداری مکش در داخل گوش خود احساس کند و همچنین صدای ترک خوردگی یا صدای جیرجیر بشنود. هنگامی که جرم گوش جدا شد، پزشک می تواند از یک جفت پنس استفاده کند تا به آرامی آن را بیرون بکشد.

استفاده از کورت های گوش

این روش به نوعی یک روش مکانیکی برای شست و شوی گوش است. در این روش به کمک ابزارهای ظریفی به نام کورت، پزشک می تواند جرم گوش را خارج کند. لازم است قبل از استفاده، پزشک به طور دقیق داخل مجرای گوش را بررسی کند و با احتیاط کامل این کار را انجام دهد تا آسیبی به بخش های مختلف گوش وارد نشود.

منبع: شست و شوی گوش باید چگونه انجام شود؟


برچسب ها: گوش ,
[ بازدید : 96 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تازهای سلامت و پزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]